Resnična narava prehranskih snovi

Pravo bistvo prehranskih snovi – beljakovin, ogljikovih hidratov, maščob in mineralov – ni v njihovih kemičnih zgradbah, temveč v naravi duhovnih sil, ki so dejavne v njihovem ozadju. Te snovi učinkujejo zato, ker potem ko smo jih zaužili, vstopijo v naš organizem duhovne sile. Te nadčutne sile oskrbujejo naš organizem z življenjem s posredovanjem beljakovin, prinašajo nadčutno obliko človeka s posredovanjem ogljikovih hidratov, nas napolnjujejo z materialnimi snovmi preko kozmičnega prehranskega toka s posredovanjem maščob, ter nam omogočajo dejavnost mišljenja s posredovanjem mineralov.

Uvodno branje:

KOZMIČNO POREKLO ŽIVIH SNOVI

Duhovne sile v ozadju vseh prehranskih snovi

Znanost, ki raziskuje anatomijo in fiziologijo človeka, je odkrila, da ima zgradba človeškega telesa več plasti, od katerih vidimo samo zunanjo plast, to je samo človeško telo. Vendar pa lahko znotraj telesa najdemo še pet dodatnih strukturnih plasti: [1]

Naravoslovju je uspelo pridobiti ogromno količino znanja o teh fizičnih strukturah našega organizma ter o metabolnih-kemijskih poteh, ki se ves čas odvijajo znotraj človeškega telesa. Poleg tega nam je dostopna tudi velika količina podatkov o kemični sestavi živil in kako njihove sestavine vplivajo na razvoj in delovanje raznovrstnih celic v našem organizmu. Vendar pa nam vse to znanje ni omogočilo, da bi razumeti uganke človeške prehrane. To bo možno samo tedaj, ko bomo začeli razumeti duhovne sile, ki delujejo v ozadju vseh prehranskih snovi. Kajti "mora nam biti povsem jasno, da je duh realnost; in če naj bi bil duh aktivna moč na Zemlji, potem mora delovati tudi v zemeljskih snoveh. Zato moramo biti v duhovni znanosti sposobni zaznavati, kako deluje duh v različnih snoveh. V nasprotnem bi bilo, kot da bi rekli: Oh, mi smo vendar duhovni ljudje in stroji so popolnoma materialni; mi ne želimo ničesar materialnega, zato ne bomo kupili železa ali jekla, ampak bomo stroje izdelali v celoti iz duha. To je seveda čista neumnost! Snov je nujno potrebna. Duh, ki deluje kot ustvarjalna moč v naravi, potrebuje snov." [2]

Sodobna težnja je, da se hrana raziskuje predvsem s perspektive njene materialne sestave, medtem ko je precej manj pozornosti namenjeno razmerju med količinami prehranskih snovi in njihovimi učinki na človeka. Na primer, znanost uvršča vitamine med fizične snovi, čeprav je njihova glavna značilnost, da imajo izjemno močne učinke na življenjske funkcije, kljub temu, da so prisotni v zelo majhnih količinah. V duhovni znanosti se vitamini ne smatrajo za fizične snovi, čeprav imajo povezavo z mineralnimi snovmi, ki jih znanost imenuje vitamini. [3] Vitamini so eterične snovi, tako kot so to encimi, antioksidanti, fitokemikalije, itd. Te eterične snovi delujejo v živem organizmu – ki je sestavljen iz fizičnega in eteričnega telesa – tako, da ustvarjajo povezave z določenimi fizičnimi snovmi. Vendar pa nam mora biti jasno, da smo v sferi eteričnega, kadarkoli imamo opravka z izjemno majhnimi količinami snovi, ki imajo močne fiziološke učinke.

Potemtakem duhovna znanost razlikuje v naši hrani le štiri skupine prehranskih snovi: beljakovine, maščobe, ogljikove hidrate in minerale. Vendar pa "ni bistveno ali krompir ali zelje ali koruzo sestavlja tak in tak odstotek ogljikovih hidratov. Za pravo fiziologijo prehrane je vse to nepomembno. Kar moramo res vedeti, je, kako te stvari dejansko delujejo v človeku. V ozadju vsega materialnega je duhovno, tudi v ozadju hranil. Z njimi ne jemljemo samo tistega, kar se materialno razgrinja pred našimi očmi, ampak zaužijemo z njimi tudi tisto, kar je duhovnega v njihovem ozadju. Skozi prehranjevalni proces stopamo onkraj te ali one materialne snovi v povezavo s to ali ono duhovno snovjo, ki stoji za njo." [4]

Ko raziskujemo beljakovine, ogljikove hidrate, maščobe in mineralne snovi, ne smemo pozabiti, da te pripadajo najnižji plasti notranje zgradbe človeka – to je, kemični plasti, kjer najdemo številne molekule sestavljene iz elementov periodične tabele. Kot je razloženo v uvodnem tekstu ANORGANSKE IN ORGANSKE SNOVI, znanost ne razlikuje med anorganskimi in organskimi molekulami, razen glede njihove velikosti. Toda, kadar opazujemo beljakovine, ogljikove hidrate in maščobe, smo že prešli prag med mrtvim anorganskim področjem in področjem življenja. Čeprav tudi te molekule vsebujejo mineralno strukturo, ki jo sestavljajo atomi različnih elementov, pa je le-ta prežeta z eteričnim telesom, ki ga sestavljajo eterične snovi štirih etrov, kar jim omogoča, da sodelujejo v življenjskih funkcijah vseh celic v živem organizmu.

Narava duhovnih sil v ozadju živih molekul in mineralov

Sedaj si bomo ogledali naravo duhovnih sil, ki delujejo v ozadju organskih molekul – beljakovin, ogljikovih hidratov in maščob [5] – in v ozadju mineralnih molekul in elementov, ki vstopajo v človeka s pomočjo prehrane.

Beljakovine kot snovi, ki omogočajo življenje

Naš pregled bomo začeli z beljakovinami. "Prisotnost beljakovin je bistvena že od samega začetka. Prisotne so v zarodku, še preden človek ali žival začne obstajati. Zato lahko rečemo, da so beljakovine snov, ki resnično gradijo človeško telo; beljakovine so osnova, iz katere se telo razvije – so prvotna in temeljna snov, iz katere se mora razviti vse ostalo v telesu. Beljakovine so prisotne v maternici v obliki majhnega jajčeca; oploditev jajčeca omogoča beljakovinam, da postanejo temelj človeškega telesa. Vendar pa človek potrebuje beljakovine ves čas; beljakovine morajo biti sestavni del njegove redne hrane. Če njegov organizem vsebuje premalo beljakovin ali pa jih ne more v celoti prebaviti, bo počasi propadel; toda, če bi v kateremkoli trenutku svojega življenja ostal človek brez beljakovin, bi takoj umrl. Beljakovine so bistvenega pomena, tako za začetek obstoja in za samo človekovo življenje. Pomanjkanje beljakovin pomeni smrt." [6]

Tako lahko obravnavamo beljakovine ​​kot snovi, ki prenašajo sile življenja. To ni težko razumeti, če pogledamo na prisotnost in funkcijo beljakovin v živih organizmih, zlasti v živalskem in človeškem kraljestvu – brez njihove prisotnosti življenje ni mogoče. Vendar pa je izjava, da nam grozi smrt, če ostanemo v kateremkoli trenutku brez beljakovin, smiselna le, če jo vstavimo v kontekst KOZMIČNEGA PREHRANSKEGA TOKA, s pomočjo katerega ustvarimo vse snovi, ki jih potrebuje naše telo iz kozmičnih etrov, ki neprestano vstopajo v nas skozi čutila in preko dihanja. V procesu USTVARJANJA ČLOVEŠKIH BELJAKOVIN naš organizem potemtakem ne uporablja dušika, kisika, vodika in žvepla, ki so prisotni v hrani, temveč jih pridobiva iz zraka, ki ga vdihavamo. [7] In vsi vemo, da človek lahko preživi več tednov brez hrane, več dni brez vode in le omejeno količino minut brez zraka, preden umre. To pomeni, da smo lahko brez beljakovin v naši hrani veliko dlje kot brez beljakovin, ki jih moramo mi sami nenehno ustvarjati iz kozmičnih etrov.

Ogljikovi hidrati kot posredniki človeške oblike

Duhovna narava ogljikovih hidratov je bolj zahtevna za razumevanje, ker "imajo ogljikovi hidrati veliko opraviti z oblikovanjem človeške podobe oz. oblike. Če naša hrana ne bi vsebovala ogljikovih hidratov, bi se pojavile vse vrste pohabljenj: na primer, nepravilne oblike nosu ali ušes. To, da nosimo zunanji odtis človeka, je zasluga ogljikovih hidratov. Če je ustroj človeka tak, da se ogljikovi hidrati ne prenašajo v možgane, ampak se odlagajo v črevesju in želodcu, postane tak človek skrčen in slaboten, kot da se ne bi zmogel držati pokončno. Ogljikovi hidrati pomagajo naši človeški postavi dati njeno pravilno obliko." [8]

Zgornja razlaga ne pomeni, da ogljikovi hidrati nimajo pomembne vloge pri zagotavljanju energije za naše celice – kot je pojasnjeno v prehranskem principu ŽIV PROCES NOTRANJEGA 'IZGOREVANJA' – ampak usmerja našo pozornost na vlogo ogljika, ki je ključni element ogljikovih hidratov. "Konstrukcija ogljika, ki je podobna zidarskemu odru, se pokaže vedno, kadar organska snov zogleni. Ogljik je v resnici oblikotvorni element, ki deluje v vsej organski naravi. Ogljik, ki se poleg povezovanja s seboj veže samo z vodikom, kisikom in dušikom, je sestavni del več milijonov znanih spojin, medtem ko jih celotno področje anorganskih kemijskih elementov – mineralni svet – predstavlja le nekaj deset tisoč." [9] Iz tega razloga bi lahko ogljik poimenovali za mojstra gradnje v rastlinskem svetu.

Povezavo med ogljikovimi hidrati in dejavnostmi oblikovanja znotraj živih organizmov potrjuje tudi novo znanstveno odkritje glikonutrientov – posebne vrste sladkorjev, ki "vplivajo na to, kako naše celice tvorijo zgradbo telesa." [10] Ti ogljikovi hidrati delujejo na celičnem nivoju, ki je nivo eteričnega telesa. To ne velja samo za to posebno skupino ogljikovih hidratov, kajti s pomočjo duhovne znanosti lahko vidimo v ozadju vseh ogljikovih hidratov tiste duhovne sile, ki sodelujejo pri oblikovanju postave človeka. [11]

Maščobe kot eterični posredniki materialnih snovi

V zgornjem opisu smo videli, da ogljikovi hidrati preskrbijo načrt človeškega ustroja, vendar pa "ogljikovi hidrati ne zapolnijo te oblike – to naredijo šele maščobe. Ogljikovi hidrati so, tako rečeno, zgolj skicirali obliko, medtem ko maščobe zagotavljajo material za zapolnitev te oblike. To je njihova funkcija – da nas oskrbujejo z materialno snovjo. V sami maščobi ima seveda ta material določen značaj. Odveč je reči, da se maščobe nabirajo in odlagajo v fizičnem telesu. Vendar pa je najbolj pomembna funkcija ta, ki jo izvaja eterično telo, s tem ko omogoča, da se maščobe odlagajo ter da obenem ostanejo žive maščobe." [12]

To vlogo maščob je mogoče razumeti le, če vzamemo v poštev ZEMELJSKI PREHRANSKI TOK in KOZMIČNI PREHRANSKI TOK. Če pazljivo opazujemo sodelovanje teh dveh tokov – prvi iz fizičnih stanj v eterično in drugi iz eteričnih stanj v fizično – potem lahko dojamemo, da je ena od najbolj pomembnih nalog maščob, da spodbujajo dotok kozmičnih etrov in njihovo materializacijo v fizične snovi našega telesa. Na splošno smo seznanjeni z vlogo maščob pri ogrevanju in izolaciji telesa s pomočjo maščobnih plasti; vendar pa je mnogo bolj pomembna dejavnost raztapljanja in zgoščevanja materialnih snovi, ki jo izvajajo maščobe na nivoju eteričnega telesa. To je SKRIVNO ŽIVLJENJE MAŠČOB, ki je bistveno za naš obstoj in preživetje v fizičnem svetu.

Minerali kot posredniki kozmičnih misli

Dosedaj smo si ogledali naravo duhovnih sil, ki delujejo v ozadju živih prehranskih snovi. Sedaj si bomo na kratko ogledali naravo duhovnih sil, ki delujejo v ozadju mineralnih snovi. Začeli bomo z zapažanjem, da "vidimo zunaj v naravi kroženje tekočin in tudi v nas vidimo določeno vrsto kroženja tekočin. Vse kar pride na dan na ta način, nima nobenega opravka s tem, kar je naše intelektualno mišljenje. Toda, ko gledamo ven v kozmos in vidimo, kako se voda zgosti v led, kako določene mineralne snovi, ki so odložene kot usedline, tvorijo kamnine in kristale – na kratko, ko preučujemo procese mineralne sfere in njihove ustrezajoče procese v našem lastnem organizmu – bomo odkrili, da ima to, kar pride na dan kot mineralni procesi, opravka z vsem, kar na koncu doseže višek v našem intelektualnem mišljenju. To, kar ustvarja podlago našemu organizmu misli, je sestavljeno v celoti iz mineralnih procesov, ki se pojavljajo znotraj nas. Če ne bi bili v posebni meri vpleteni v mineralno kraljestvo – s tistimi silami, ki se pojavijo v kristalizaciji in v usedlinah (mineralnih) soli v zunanjem svetu – ne bi nikoli postali takšna misleča bitja, kot smo" [13] v modernem času.

Kot vemo, mineralno kraljestvo tvori podlago za razvoj rastlinskega življenja, in rastlinsko kraljestvo tvori podlago za razvoj živalskega in človeškega življenja. Potemtakem ni presenetljivo, če najdemo minerale v vsej hrani, ko jo zaužijemo. Iz vsebine ZEMELJSKEGA PREHRANSKEGA TOKA lahko vidimo, da dobimo minerale iz naše hrane v obliki mineralnih soli. Te "soli v hrani morajo najti svojo pot vse do možganov, da smo lahko sposobni misliti." [14]

Potemtakem lahko zaključimo: "Tam zunaj so kozmične misli, ki so varno shranjene v kristalih; človek vzame vase te kozmične misli, kadar namerno in premišljeno raztopi (mineralne) soli in jim da nove oblike v njegovem eteričnem telesu. Tako se kozmične misli ponovijo v mislih ljudi. Iz konkretnih misli sveta neštetih oblik, iz najnotranjejših misli človeka, vstaja eterični svet, ki je tako bogat v svojih raznovrstnih oblikah, kot je svet zunaj nas." [15] Ta eterični svet znotraj nas je naš svet misli in idej.

♠ ♠ ♠

Iz zgornjih razlag lahko vidimo, da je bistvo vseh živih organizmov v dejstvu, da so sposobni izvajati določene aktivnosti, ki so tipične za njih – lahko izvajajo življenjske funkcije, imajo dovršene oblike, ki omogočajo njihove prirojene dejavnosti, in vase prejemajo snovi in jih preoblikujejo v skladu z njihovo notranjo naravo. Vse to je možno zato, ker preko beljakovin, ogljikovih hidratov in maščob vstopajo v organizem duhovne sile, ki so dejavne na eterično-fizičnem nivoju – to je na področju med organskim in anorganskim življenjem. Te sile morajo delovati v harmoničnem sodelovanju s ciljem, da vzdržujejo organizem v stanju moči in zdravja.

To velja za vse vrste živih organizmov. Glede učinkov mineralnih snovi, pa ima človek posebno mesto. Razlog za to leži v dejstvu, da je samo človek sposoben preobraziti mineralne snovi do te mere, da duhovne sile v njihovem ozadju postanejo vir njegovih lastnih misli. To je razlog, zakaj se imenuje človek 'krona stvarstva'. Kajti le v njem prebiva moč, ki lahko preobrazi kozmične misli v človeške misli.

Tako lahko povzamemo učinke štirih glavnih prehrambnih snovi na naslednji način: "(Mineralne) soli imajo posebno povezavo s sprednjim delom glave (sedežem intelektualnega mišljenja); tu je prostor, kjer se le-te v glavnem odlagajo. Ogljikovi hidrati se odlagajo nekoliko bolj zadaj. Od ogljikovih hidratov je odvisno ustrezno oblikovanje človeške podobe in oblike. Maščobe se odlagajo še bolj zadaj in od tam začenjajo zapolnjevati telo (s snovjo). Maščobe ne vstopijo neposredno v telo, ampak prehajajo iz krvi v glavo in se od tam razdelijo po telesu. Vse snovi, vključno z beljakovinami, (ki nosijo življenje) gredo skozi glavo." [16] To pomeni, da vsaka snov, ki jo zaužijemo, služi le kot spodbuda za ustrezno asimilacijo kozmičnih etrov, ki vstopajo preko kozmičnega prehranjevanja in ki so resnični vir snovi znotraj našega fizičnega organizma. [17]

PRAKTIČNI PREHRANSKI ZAKLJUČKI IN SMERNICE

Zgornji opisi osnovnih značilnosti duhovnih sil, ki delujejo skozi osnovne prehranske snovi, dodajo še en dober argument izjemnemu pomenu kakovosti hrane. Zatorej ne gre samo za vprašanje, koliko določene snovi iz hrane zaužijemo, še bolj pomembna je kakovost duhovnih sil, ki so aktivne skozi te snovi in v njih. Stanje glede tega je dandanes precej problematično, kajti:

Zavedanje o kozmičnih izvorih snovi ponuja dodaten pogled na velik pomen ekološke v primerjavi s konvencionalno hrano. Sodoben način proizvodnje hrane je rezultat enostranskega materialističnega poudarjanja telesnih snovi. Naša hrana tako postaja vedno bolj zemeljska in polni človeške želodce z zemeljsko snovjo, kar pa ne zagotavlja dovolj kozmičnih sil, ki nam omogočajo, da smo živi in aktivni. Naravni-divji-ekološki pridelki, ki so pridelani tako 'kot namerava narava', vsebujejo več kozmičnih sil, ki so bistvenega pomena za blaginjo ljudi. Tega ni mogoče reči za ekološke oz. biološke prehrambne izdelke, predvsem zaradi obstoja bioloških rafiniranih sestavin. To je posledica dejstva, da IFOAM-ovi standardi zelo dobro pokrivajo področje kmetijske pridelave, vendar pa ima obsežno področje predelave hrane še veliko pomanjkljivosti, ki še čakajo na ustrezno ureditev. [21]

To je primer tudi pri Demeter standardih. Toda glede kozmičnih sil pa so Demeter pridelki na splošno boljši od bioloških, zato ker biodinamični sistem kmetovanja temelji na zavestni uporabi kozmičnih vplivov. Na primer, z uporabo biodinamičnih preparatov se stimulira različne kozmične sile z namenom, da koristijo rasti in vitalnosti rastlin. Obstajajo ljudje, ki so sposobni zaznavati razlike v kakovosti hrane pridelane na ekološki ali biodinamičen način. Vendar pa je potrebno veliko čas in mnogo prakticiranja z uživanjem biodinamičnih in najboljših ekoloških in naravnih pridelkov, da se razvije takšna občutljivost.

Osnovne smernice za razvoj boljše sposobnosti zaznavanja kakovosti hrane so na voljo v prehranskem principu RAZVOJ NOVIH PREHRANSKIH 'INSTINKTOV'.

SVARILO: Zgornje praktične prehranske smernice se morajo vedno vstaviti v okvir SPLOŠNIH PREHRANSKIH NAPOTKOV z namenom, da prepoznamo njihove omejitve, kadar iščemo rešitev za specifični prehranski problem. Poleg tega morate biti seznanjeni z VLOGO PREHRANSKIH NAPOTKOV z namenom, da se izognete katerim kolim enostranskim zaključkom.

   OPOMBE

  1. Viri: A. Waugh, A. Grant, Ross and Wilson: Anatomy and Physiology in Health and Illness, Elsevier Limited, 2004; Wikipedia/Cell type, October 2012
  2. Rudolf Steiner, Dornach, 22.09.1923; Cosmic Workings in Earth and Man – On Nutrition, www.rsarchive.org
  3. Za dodatno razlago resnične narave vitaminov glej prehranski princip HRANA KOT VIR ENERGIJE.
  4. Rudolf Steiner, 17.12.1908; Drugs, Poisons, Suicide, Alcohol, Stimulants, Digestion, Foods in the Light of Spiritual Science, odlomki iz del Rudolfa Steinerja; izbral, prevedel in izdal Richard Lewis, ZDA, brez datuma
  5. Kot je razvidno iz vsebine nadaljnjih prehranskih principov v poglavju MISTERIJI NOTRANJE ALKIMIJE, nimajo beljakovine, ogljikovi hidrati in maščobe zgolj ene funkcije, temveč opravljajo več nalog. To je razvidno tudi iz znanstvenega vidika: na primer, ogljikovi hidrati se štejejo kot glavno 'gorivo' v telesu, vendar pa lahko v posebnih okoliščinah tudi maščobe in beljakovine služijo kot vir energije, čeprav to ni njihova glavna naloga.
  6. Glej opombo 2
  7. V prehranskem principu USTVARJANJE ČLOVEŠKIH BELJAKOVIN je razloženo, da naše telo pridobiva vodik tudi skozi čutila; v njem je tudi razlaga, kako telo pridobiva ogljik in kakšno vlogo ima pri tem ogljik v naši hrani.
  8. Glej opombo 2
  9. Rudolf Hauschka, The Nature of Substance – Spirit and Matter, Sophia Books
  10. Emil I. Mondoa, M.D., Mindy Kitei, Sugars that Heal – The New Healing Science of Glyconutrients, Balantine Books, New York, 2002
  11. Nekdo bi lahko ugovarjal, da živali tudi jedo ogljikove hidrate in potemtakem ti ne morejo biti nosilci človeške oblike. Vendar pa moramo vedeti, da tu govorimo o duhovnem arhetipu človeške oblike, medtem ko v primeru živali nosijo ogljikovi hidrati duhovne arhetipe specifičnih vrst.
  12. Glej opombo 2
  13. Rudolf Steiner, Dornach, 13.03.1921, The Real Being of Man
  14. Rudolf Steiner, Dornach, 22.09.1923; Nutrition and Stimulants, Bio-Dynamic Farming & Gardening Association, USA, 1991
  15. Rudolf Steiner, Dornach, 13.01.1923
  16. Glej opombo 2
  17. Izjema so snovi, ki jih dobimo v naše telo s pomočjo kirurškega posega, in tiste, ki jih vstavi v naše zobe zobozdravnik. Druga izjema je, če nismo sposobni pravilne asimilacije snovi iz kozmičnih etrov, vendar pa je to že patološki primer. 
  18. Za razlago o povezavi med kakovostjo beljakovin in metodo kmetovanja glej prehranski princip BIOLOŠKA IN KONVENCINALNA HRANA.
  19. Za dodatno perspektivo na vprašanje kakovosti ogljikovih hidratov glej prehranski princip POLNOVREDNA IN RAFINIRANA HRANA.
  20. V prehranskem principu TRADICIONALNA IN MODERNA PREDELAVA HRANE je na voljo tudi primerjava pridelave olja na tradicionalen in visoko-tehnološki način.
  21. Za boljše poznavanje te problematike glej poročilo Is Refined Food Really Organic? (neprevedeno).