Prehrana in samozavedanje

Zemeljska hrana zagotavlja minerale, ki so bistveni za obstoj našega fizičnega telesa. Naš Jaz ima poseben odnos z vsemi minerali preko medija toplote. Ego-organizacija sodeluje pri vseh aktivnostih mineralov znotraj našega fizičnega organizma, vključno z aktivnostmi njihove transformacije preden postanejo del našega okostja – naše največje trdne zgradbe. Naše kosti ne služijo le očitnim fizičnim funkcijam, temveč služijo kot ‘ogledalo’, v katerem se odseva naša duševna dejavnost. Zgolj zaradi tega podzavestnega odsevanja se zavedamo obstoja naše lastne osebnosti kot individualnega bitja in lahko vzdržujemo našo običajno stanje samozavedanja. 

Uvodno branje:

ŠTIRIDELNA NARAVA ČLOVEKA

DVOJNA NARAVA ČLOVEŠKE INDIVIDUALNOSTI

Zgodovinsko dejstvo je, da so v preteklosti imeli vsi misterijski centri, kjer so bili izbrani posamezniki podvrženi strogemu sistematičnemu treningu, s katerim so pridobili posebne duhovne sposobnosti, tudi posebna prehranska navodila. V sedanjem času je postalo vprašanje duhovnega razvoja zadeva, v kateri je vse odvisno od zanimanja in iniciative vsakega posameznika. Sedaj ne moremo obravnavati razlogov za takšno dramatično spremembo, kajti to bi zahtevalo dobro poznavanje okultne razlage kozmičnega in človeškega razvoja. Za potrebe tega prehranskega principa bo zadostovalo, če se osredotočimo na vprašanje: Kakšno vlogo ima prehrana pri duhovnem razvoju posameznikov v modernem času? Čeprav je ta tematika zelo kompleksna, lahko postopoma pridobimo osnovno razumevanje, ki nam bo pomagalo pri odločitvah glede izbire ustrezne prehrane. V ta namen si bomo najprej ogledali kakšno vlogo ima prehrana pri razvoju in ohranjanju moderne človeške zavesti – to je, samozavedanja o lastnem obstoju.

Ego-organizacija – Toplota – Mineralni svet

Prehranjevanje spada med eno od treh osnovnih povezav s svetom, ki nas obdaja. [1] V naš organizem vstopajo raznovrstne snovi preko hrane in pijače; ena med najbolj pomembnimi skupinami so mineralne snovi – železo, kalcij, natrij, fosfor, cink, kalij, ogljik, silicij, magnezij, itd. Če želimo razumeti odnos med prehrano in samozavedanjem, potem moramo vedeti kakšen odnos obstaja med mineralnimi snovmi, ki so prisotne v hrani, in Jazom, duhovnim članom človeškega bitja. V ta namen se moramo obrniti k rezultatom duhovno-znanstvenega raziskovanja, ki nam odkrijejo, da "ego-organizacija stoji v posebnem razmerju z vsem, kar je mineralnega v človeku. Ko zaužijemo neko mineralno snov – na primer, če damo na jezik malce soli – se jo ego-organizacija takoj 'oprime'. Tudi ko sol nadaljuje pot v želodec, ostane ego-organizacija ves čas povezana z njo. Sol potuje skozi črevesje in še naprej dalje in je podvržena različnim spremembam, vendar jo ego-organizacija nikoli ne zapusti. Ego-organizacija in sol, ki vstopi v človeka, se obnašata se kot dve stvari, ki pripadata ena drugi.

Precej drugače je, ko pojemo ocvrto jajce ali katerokoli drugo beljakovinsko snov. Ko imamo na jeziku grižljaj jajca, se ego-organizacija zanj ne meni prav veliko. Potem se jajce razgradi; znotraj nas postane popolnoma mineralno. Vse, kar je živega, je odstranjeno iz njega. Življenje se znotraj nas uniči. Beljakovine, ki smo jih sprejeli vase, prenehajo biti beljakovine in postanejo povsem mineralne, ko dosežejo stene tankega črevesja. [2] Šele zdaj pridejo v roke ego-organizacije in od takrat dalje so mineralizirane beljakovine pod kontrolo ego-organizacije. Torej lahko rečemo, da se ego-organizacija ukvarja le s tistim, kar je mineralno, vendar postane v človeškem organizmu vse, kar je mineralno, povsem nekaj drugega od tistega, kar je bilo zunaj njega. Nič ne sme ostati takšno, kot je bilo, ko je bilo zunaj človeškega organizma. Lastnost ego-organizacije je, da prejme vse, kar je mineralnega, in to v celoti pretvori. Vse do naše smrti ne postane mineral zopet takšen, kot je v zunanji naravi. Vse dokler živimo na zemlji in nosimo mineralne snovi znotraj lastne kože, jih naša ego-organizacija nenehno preoblikuje. Človekova ego-organizacija popolnoma pretvarja vse, kar je mineralno, ne le v trdni obliki, temveč tudi v tekoči in zračni obliki ter mineralno v obliki toplote." [3]

Te preobrazbe mineralov v človeškem organizmu – iz trdnega stanja v tekoče, iz tekočega v plinasto, iz plinastega do stanja toplote, in nato v nasprotni smeri – so opisani v tekstu TRANSSUBSTANCIACIJA MINERALNIH SNOVI. Sedaj se bomo osredotočili na vprašanje: Na kakšen način človekova ego-organizacija opravlja te preobrazbe? Na primer, "kaj raztopi sol na jeziku? To je toplota, ki pride k njej v naših ustih. Slina, v kateri se sol raztopi, ima skoraj enako temperaturo kot kri. Ego-organizacija živi v tej vitalni oz. živi toploti. Toplota je instrument ego-organizacije, pri čemer v vsakem trenutku našega življenja vzdržuje ravnotežje med otrdelostjo in sklerozo na eni strani, in raztapljanjem ter vnetjem na drugi strani. Le na ta način smo lahko resnično človek, ne samo v telesu, ampak tudi v duši in duhu. In mineral je sredstvo, s pomočjo katerega ego dosega to reguliranje." [4]

Tukaj lahko prepoznamo duhovno nalogo uravnoteženja specifičnih polarnosti v človeškem organizmu, kot je predstavljeno v uvodnem tekstu BISTVO ČLOVEŠKEGA ZDRAVJA. Iz zgornjega opisa je razvidno, da to reguliranje poteka preko medija toplote v sodelovanju z minerali, ki vstopajo preko naše hrane in pijače. Tako pridemo do dodatnega razloga, ki razjasni velik pomen mineralnih snovi v človeški prehrani. Vendar pa je potrebno njihov učinek umestiti v odnos minerala do toplotnega etra in ego-organizacije, če se hočemo izogniti enostranskemu materialističnega pristopu k razumevanju vloge mineralnih snovi v človeškem organizmu. Mineralov ne moremo uporabljati na takšen način, ki bo služil tako našemu fizičnemu zdravju, kot našemu duševno-duhovnemu razvoju, brez zavedanja o njihovi povezavi s človekovim Jazom preko medija toplote.

Trdno fizično telo kot 'ogledalo' za dušo in Jaz

Naloge in učinki mineralnih snovi v človeškem telesu so mnogovrstne in večplastne. Sedaj si bomo ogledali eno od teh nalog: povezavo med mineralnimi snovmi znotraj našega organizma in s stanjem naše zavesti. Duhovni razvoj posameznih ljudi je tesno povezan z razvojem zemlje in celotnega vesolja. V različnih fazah zemeljskega razvoja so obstajale velike razlike v notranjem ustroju zemlje in človeka. [5] Ena od teh razlik je, da "v zgodnji fazi razvoja zemlje, človek ni imel v sebi nikakršnih mineralnih snovi. To, kar je bilo kasneje strjeno v njegovo okostje, in tisto, kar prežema kri in tkiva, kot človeški element, vse to je bilo v tistem času napolnjeno s čistimi življenjskimi procesi. Šele ko je bilo oblikovano mineralno kraljestvo – ko se je pojavila trdna, mineralna zemlja, kot taka – je človek, kot fizično bitje, vključil v sebe mineralne snovi. Na ta način, je dejansko postal zemeljsko bitje." [6]

Glavni namen za to vključitev mineralov je bil razvoj novega stanja zavesti. "Zemlja obstaja zato, da se človek lahko razvije kot subjekt, ki se v celoti zaveda, da je 'Jaz'. Naravni svetovi so se razvili v prvih štirih krogih razvoja [7], zato da bi v četrtem krogu človeško bitje imelo samozavedanje in bi bilo sposobno zavestno zrcaliti sebe v telesu." [8]

Da bi lahko dosegli to novo stanje zavesti, je človeško bitje potrebovalo pomoč. In ta pomoč je prišla in še vedno prihaja skozi zemeljsko prehrano. "Hrana nam daje nekaj, kar imamo v nas kot nekakšen notranji stol. Mi občutimo sebe in se na ta način zavedamo našega ega v normalnem življenju, zato ker imamo v nas fizično materijo, fizične snovi. Sebe občutimo na enak način, kot takrat, ko sedimo na stolu. Stol, na katerem sedimo, občutimo zato, ker pritiska na nas. In tako občutimo svoje telo, ki nenehno pritiska na to, kar smo naredili iz tega, kar smo prejeli iz celotnega sveta. Ko zaspimo, tega ne občutimo, zato ker smo zunaj svojega telesa. Kadar smo budni, občutimo svoje telo; le-to je nekakšen kavč, ki je bil narejen za nas – v nekaterih primerih trši, če smo bolj koščeni, v drugih primerih pa mehkejši. To je neke vrste kavč, na katerega se človek uleže; človek občuti razliko med mehko pernato posteljo in leseno klopjo. Prav tako občuti človek razliko med tem, kar je v njem trdega, in tem, kar je mehko. Ampak to ni pravi človek, pravi človek je v notranjosti." [9] Pravi človek je Ego-organizacija – duhovno jedro vsakega človeškega bitja – in njegova duša oz. astralno telo.

Kakšna je vloga duše v tej povezavi? Če pogledamo na mineralne snovi v telesu, lahko vidimo, da "znotraj človeškega organizma obstajajo toplota ter zračni in tekoči elementi, katere lahko duša prežame. Vendar pa je v telesu nekaj, kar duša ne more prežeti. To je primerljivo z objekti, na katere pade svetloba, ki se odbije nazaj, ker jih ne more prežeti. Recimo, da imamo ogledalo; svetloba ne more predreti skozi in se zato odbije. Na podoben način duša ne more predreti trdnega mineralnega [10] organizma in se zaradi tega nenehno zrcali.

Če temu ne bi bilo tako, zavest sploh ne bi obstajala. Vaša zavest je sestavljena iz duševnih izkušenj, ki jih odseva mineralni organizem. Vi se ne zavedate duševnega življenja, ki je vsrkano v toplotni, zračni in tekoči organizem; izkusite ga le zato, ker se duševno življenje znotraj toplotnega, zračnega in tekočega vsepovsod odraža s pomočjo mineralnega, tako kot se sončni žarki odražajo s pomočjo zrcala. Izid tega zrcaljenja so vaše miselne slike.

Kadar nekdo izloča preveč mineralnega – mineral se vedno 'odeva' v oblike – potem ta človek proizvaja veliko miselnih slik – postane miselno bogat. Če se izloča premalo mineralnega, imajo misli nerazločne obrise, podobno kot odsevi v slabem zrcalu. Z drugimi besedami rečeno, kadar se izloča preveč mineralnega, prevladujejo misli, ki postanejo zelo natančne. Človek, ki ima takšne misli, postane zelo pedantski; prepričan je v pravilnost njegovih misli, zato ker izvirajo iz velike količine trdnega – tako postane človek materialističen. Kadar se izloča premalo mineralnega – ali morda preveč v preostalem delu organizma in premalo v glavi – potem ostanejo misli nerazločne in oseba postane sanjava, ali morda postane mistik. Naše duševno življenje je odvisno od materialnih procesov, ki se odvijajo znotraj nas. [11]

Tukaj imamo primer, kako obstoj in stanje našega trdnega mineralnega telesa učinkuje na našo duševno-duhovno stanje. Ljudje ne bi mogli doseči samozavedanja, če ne bi imeli fizičnega telesa, ki služi kot 'ogledalo' našemu 'Jazu', da se le-ta prepozna kot ločeno individualno duhovno bitje. Če se skoncentrirate na svoje telo, boste opazili, da občutite samega sebe znotraj meja svojega fizičnega telesa. Skozi notranje zaznavanje lastnega telesa se zavedate sebe kot ločenega bitja od drugih bitji in stvari na svetu. Prav to dejanje omogoča samozavedanje. [12] Na ta način "pride človek preko fizičnega telesa do polnega samozavedanja." [13]

Fizično telo je trdno v tolikšni meri, kot je potrebno, s pomočjo mineralnih snovi, ki jih zagotavlja ZEMELJSKI PREHRANSKI TOK – ne neposredno, ampak v sodelovanju s KOZMIČNIM PREHRANSKIM TOKOM. Tako lahko razumemo odločilno vlogo prehranskih mineralov za ustrezen razvoj modernega stanja zavesti. "Danes, na primer, so s pomočjo spektralne analize, našli v žitu vse plemenite kovine – ne le železo, temveč tudi zlato, srebro, itd. Tako polnozrnati kruh stimulira človeške ego-sile s pomočjo najvišjih, najbolj plemenitih mineralov, ki jih je mogoče najti med zemljo in vesoljem. Minerali tako zagotovljajo najbolj celovito stimulacijo najvišje človeške dejavnosti – to je dejavnosti ego-organizacije." [14]

Po drugi strani pa se je treba zavedati, da obstaja omejitev, koliko mineralnih snovi lahko zaužijemo v čisti mineralni obliki, kot so npr. jedilna sol, sladkor in podobno. Razlog je v tem, da "mora ego, zato ker sprejme vase minerale, le-te raztopiti v prebavnem traktu, nato pa jih mora prežeti tudi s toploto – dvigniti jih mora celo na nivo same toplote. Vendar pa je ta pot lažja in bolj dosegljiva, če je rastlina že prenesla minerale korak dalje, s tem da jih je oživila. Če bi morali sprejeti vse minerale, ki jih potrebujemo, neposredno iz anorganskega sveta, bi bila moč našega Ega kmalu izčrpana. Užitne rastline pa nam, s tem ko prevzamejo del naše naloge, pomagajo izpolnjevati ta pomembni proces, ki gre v smer razvijanja človeške narave." [15]

Ta uvid nam pomaga razumeti, zakaj so rastline glavni vir hrane za človeštvo kot celoto. Ena od glavnih značilnosti rastlin je, da rastejo iz mineralnih tal, vsrkajo vase različne minerale in jih vgradijo v svoja fizična telesa. [16] Vendar pa rastline naredijo to na takšen način, da postanejo del njihovega fizično-eteričnega telesa; to pomeni, da mineralne snovi izgubijo njihov anorganski karakter in postanejo prežete s silami eteričnega telesa rastlin – z drugimi besedami rečeno, minerali postanejo prežeti z silami življenja. Tako nam rastline omogočajo takšno uporabo mineralnih snovi, ki služi našemu pravilnemu razvoju, vključno s tem, da mineralne snovi sodelujejo pri vzpostavljanju in ohranjanju takšnega duhovnega stanja, ki nam omogoča zavedanje našega lastnega obstoja.

PRAKTIČNI PREHRANSKI ZAKLJUČKI IN SMERNICE

To prehransko načelo pojasnjuje izjemen pomen mineralov v človeški prehrani – ne le za fizično zdravje človeka, temveč tudi za njegovo stanje zavesti. V hipotetičnem primeru osebe, ki ne bi uživala nobenih mineralnih snovi v njeni prehrani – kar je dandanes nemogoče, zato ker minerali prežemajo vsa kraljestva narave in so prisotni tudi v vodi – v takšnem primeru se ta oseba ne bi bila sposobna ohranjati v budnem stanju samozavedanja, temveč bi ’sanjala’ in ’spala’ tudi podnevi.

Vendar pa ta uvid ne bi smel pripeljati do uživanja živil zgolj v trdni mineralni obliki, kot so sol, sladkor, pecilni prašek, itd. Kajti najboljši vir mineralov je rastlinska hrana. Rastline lahko zagotovijo široko paleto potrebnih mineralnih hranil pod naslednjimi pogoji:

Potemtakem moramo uživati paleto raznovrstnih bioloških polnovrednih živil, če želimo poskrbeti za naše mineralne potrebe na najboljši možni način. Materialistični pristop s svojo poenostavljeno 'formulo', da je pomanjkanje določenega minerala v telesu mogoče rešiti z dodajanjem le-tega v njegovi izolirani mineralni obliki, ne upošteva dejstva, da na ta način zlahka preobremenimo naš ego. Kadar pa jemo pravo hrano iz rastlinskega kraljestva, takrat spodbujamo dejavnosti naše ego-organizacije na bolj ustrezen in uravnotežen način.

Minerali, ki se jih jemlje v mineralni obliki (kot so sol in sladkor), se morajo zato jemati v relativno majhnih količinah, ki so odvisne od individualnih potreb in sposobnosti, da se izvaja procese preobrazbe, ki so opisani v prehranskem principu TRANSSUBSTANCIACIJA MINERALNIH SNOVI. Če nekdo zaužije več, kot je sposoben ustrezno uporabiti, potem bo le-ta prej ali kasneje zbolel.

Poleg tega, če hočemo vzdrževati zdravo stanje našega organizma na dolgi rok, se moramo izogibati vsem rafiniranim oblikam soli in sladkorja. To je nekaj, kar ima izjemen pomen, ker se tisti, ki berejo medicinska poročila o negativnih zdravstvenih posledicah (prekomernega) uživanja soli in sladkorja, nagibajo k temu, da izločijo ali radikalno zmanjšajo količino soli in sladkorja v njihovi prehrani, kajti v veliki večini teh poročilih ni nobene omembe vprašanja kakovosti soli in sladkorja. Vendar pa je proces, ki najbolj vpliva na kakovost soli in sladkorja, ali so bila ta živila rafinirana ali ne.

To je razvidno v primeru kruha in peciva. Ta živila lahko smatramo kot tista, ki so dodatno ’mineralizirana’ – kar pomeni, da so bolj trdne oblike – skozi način priprave. Njihova skorja in hrustljavost naredi ta živila še posebej privlačna za sodobnega človeka. Ampak ni ves kruh in vse pecivo enako. Spekter in količina mineralov je odvisna od kakovosti vsakega procesa, ki je vključen v gojenje žita in v samo pripravo kruha ter drugih pečenih žitnih proizvodov. Na primer, v knjigi Foods that Harm, Foods that Hea[17], se pecivo in slaščice štejejo za živila, ki naredijo več škode kot koristi. Avtorji gredo celo tako daleč, da trdijo, da "na splošno ni peciva, ki bi ga bilo mogoče smatrati z zdravstvenega vidika, kot dobrega za človeka."

To ne preseneča, če se upošteva vrsta in kakovost standardnih sestavin v običajnem pecivu, kot sta na primer bela moka in bel sladkor. To lahko primerjam z osebno izkušnjo, ko sem več kot eno leto redno užival pretirane količine izdelkov pekarne Sonček v Sloveniji, vključno s pecivom in z drugimi sladkimi proizvodi, brez kakršnihkoli negativnih posledic za moje zdravje – prav nasprotno, v vsem tem času sem se počutil izredno močan, tako fizično kot mentalno. Glavna razlika je bila v tem, da smo uporabljali sveže mleto polnozrnato moko [18] in zgolj naravna sladila, kot so ječmenov sirup, suho sadje (predvsem rozine), zgoščen jabolčni sok, itd. Naš primer je dokazal, da lahko obstajajo zdravi kolači, pecivo, in ostali sladki pekovski izdelki!

Za pomoč, kako ločiti pravo od umetno mineralizirane hrane, glej HOLISTIČNO PREHRANSKO 'PIRAMIDO'

SVARILO: Zgornje praktične prehranske smernice se morajo vedno vstaviti v okvir SPLOŠNIH PREHRANSKIH NAPOTKOV z namenom, da prepoznamo njihove omejitve, kadar iščemo rešitev za specifični prehranski problem. Poleg tega morate biti seznanjeni z VLOGO PREHRANSKIH NAPOTKOV z namenom, da se izognete katerim kolim enostranskim zaključkom.

   OPOMBE

  1. Tri osnovne povezave med človekom in zunanjim svetom so opisane v tekstu PREHRANA KOT MOST DO SVETA.
  2. Razlaga prehoda od beljakovin do mineralnih snovi je podana v tekstu INDIVIDUALIZACIJA ČLOVEŠKIH SNOVI.
  3. Rudolf Steiner, Dornach, 30.12. 1923; World History in the Light of Anthroposophy
  4. Gerhard Schmidt, The Essentials of Nutrition (poglavje The Mineral World in Nutrition: Spirit Activity in Earthly Matter), Bio-Dynamic Literature, USA, 1987
  5. Zemlja je najprej šla skozi tri obdobja razvoja, ki so bila ponovitev prejšnjih kozmičnih obdobij, ki se imenujejo Stari Saturn, Staro Sonce in Stari Mesec. To pomeni, da je prvem obdobju obstajal samo element ognja/toplote. V drugem obdobju se je pojavila plinasta snov. V tretjem obdobju se je pojavila tekoča snov. In le v sedanjem obdobju je prišla v obstoj trdna snov.
  6. Glej opombo 4
  7. Štirje krogi razvoja se nanašajo na tri ponovitve razvoja Starega Saturna, Starega Sonca in Starega Meseca in na četrti krog razvoja, v katerem živimo sedaj in ki se imenuje Mineralno Kraljestvo.
  8. Rudolf Steiner, Berlin, 9.06.1904; Awareness - Life - Form, Completion Press, Australia, 2001
  9. Rudolf Steiner, Dornach, 18.07.1923; Drugs, Poisons, Suicide, Alcohol, Stimulants, Digestion, Foods in the Light of Spiritual Science, odlomki iz del Rudolfa Steinerja; izbral, prevedel in izdal Richard Lewis, ZDA, brez datuma
  10. V originalnem besedilu je uporabljen alkimističen izraz 'sol', ki je v tem citatu nadomeščen z ustreznim modernim izrazom 'mineral'.
  11. Rudolf Steiner, Dornach, 5.05.1922; The Human Soul in Relation to World Evolution, Anthroposophic Press, 1984
  12. To je, seveda, normalno dnevno stanje zavesti. Če nekdo ni sposoben sam sebe razlikovati od bitij in stvari okoli njega, potem je ta v nenormalnem, atavističnem stanju zavesti. To stanje se lahko pojavi tudi kot posledica specifičnih duhovnih vaj, ki dosežejo vrhunec v tako imenovanem 'zunaj-telesnem' stanju zavesti. Toda tudi v tem primeru mora oseba priti nazaj v svoje telo, da bi bila sposobna nadaljevati s svojim zemeljskim stanjem zavesti. Tako vidimo pomembnost fizičnega telesa, ki človeku omogoča, da se ne izgubi med nešteto drugimi bitji.
  13. Rudolf Steiner, Norrköping, 30.05.1912; The Spiritual Foundation of Morality, Anthroposophic Press, 1995
  14. Glej opombo 4
  15. Glej opombo 4
  16. Neverjetna sposobnost rastlin pri 'rokovanju' z mineralnimi snovmi je poznana mnogim članom ekološkega gibanja. Za tiste, ki ne poznajo tega vidika rastlin, priporočam tekst The Lost Language of Plants, (Stephen Harrod Bühner, Chelsea Green Publishing, 2002), še posebej poglavje Plants are All Chemists.
  17. Foods that Harm, Foods that Heal – An A-Z Guide to Safe and Healthy Eating (Škodljiva in zdrava živila – A-Z vodič za varno in zdravo prehranjevanje), Reader's Digest, London, 1996
  18. Poleg polnozrnate moke smo uporabljali tudi mešanico rjave in polnozrnate moke (50:50) z namenom, da zadovoljimo potrebe tistih potrošnikov, ki so imeli težave pri prebavljanju polnozrnatih izdelkov.