Dvojna narava človeške individualnosti

Središčni del našega bitja je naš ego, ki nam v sodelovanju z astralnim telesom omogoča, da se zavedamo sveta okoli nas in našega odnosa z njim. Vendar pa imamo tudi notranji svet našega lastnega organizma, o katerem imamo zelo nejasno zavedanje. Vseeno je v našem organizmu naš ego dejaven kot sila, ki vpliva preko krvnega obtoka in avtonomnega živčnega sistema na stanje našega telesa. Tako imamo zavestno ego-organizacijo, ki omogoča delovanje mišljenja in nezavedno ego-organizacijo, ki igra pomembno vlogo pri osnovnih življenjskih procesih našega organizma.

Kri kot fizični instrument ego organizacije

Kot je opisano v ŠTIRIDELNI NARAVI ČLOVEKA, "je človek sestavljen iz fizičnega telesa, življenjskega ali eteričnega telesa, in astralnega telesa, in v teh treh človeških telesih živi 'Jaz' kot najbolj notranji del bistvene narave človeka." [1] Brez znanja o našem 'Jazu' ne moremo pravilno razumeti, kaj nas loči od ostalih živih bitij. Preden se lotimo opisa nekaterih osnovnih dejavnosti človekovega 'Jaza' ali ega, se moramo zavedati, da "nevidna narava človeka, tj. njegov ego, njegovo astralno telo in njegovo eterično telo, delujejo skozi človekovo vidno naravo; torej tisto, kar se ne kaže na zunaj, deluje skozi tisto, kar se razodeva. Vendar je način, na katerega tisto, kar ni vidno, deluje skozi tisto, kar je vidno, zelo zapleten. Ampak, če bomo korak za korakom spoznavali različne dele teh zapletenih procesov in jih postavili skupaj, bomo na koncu dosegli celovit pogled na bitje človeka. Vendar bo le-ta tudi v tem primeru vedno ostal nepopoln, saj je bitje človeka neskončno zapleteno. Kljub vsemu si lahko pridobimo določeno osnovno znanje o človeški naravi, ki služi kot dober temelj za samospoznanje." [2]

Začnemo lahko s spoznanjem, da je "človek, v skladu z znanstvenimi rezultati današnjega časa, precej nagnjen k temu, da razume svoj organizem docela materialistično. Čeprav ne vedno v teoriji, pa imajo praktični postopki, ki se izvajajo (v povezavi s telesom), v večji ali manjši meri v njihovem ozadju nezavedno mišljenje, da je človeški organizem bolj ali manj sestavljen iz fizičnega telesa in kemičnih snovi, ki delujejo medsebojno druga na drugo. (V resnici) je fizično telo, takšno kot stoji pred nami, izraz vseh delov človeka, tudi nevidnih članov človekove narave.

To fizično telo je sestavljeno iz istih kemijskih snovi, kot jih najdemo vsepovsod v naravi. Vendar ima človeško bitje tudi višje člane. Že naslednji del človeškega bitja je nadčuten; ima višjo realnost od fizičnega telesa. Eterično telo v bistvu stoji za fizičnim telesom; v celotnem življenju se bori proti razpadu fizičnega telesa. Živčni sistem je izraz astralnega telesa; astralno telo je njegov spodbujevalec in graditelj. Tako kot uro ali napravo izdela urar ali mehanik, prav tako astralno telo zgradi živčevje. In svojska zgradba človeškega krvnega obtoka, dejavnosti krvi, je zunanji izraz ega, nosilca zavesti o sebi. Na ta način je fizično telo človeka v določenem smislu prav tako štiridelno:

Član, ki nas naredi človeka, je "nosilec ega, nosilec zavedanja samega sebe, s čimer je človek krona stvarstva in se dviga nad vse zemeljske stvari, ki ga obdajajo." [4] Naš 'Jaz' – duhovno jedro našega bitja – nam omogoča, da se zavedamo našega individualnega obstoja in da lahko razmišljamo o naših aktivnostih. Prisotnost 'Jaza' nam omogoča, da se zavedamo samega sebe kot ločenega bitja v odnosu do preostalega sveta. To je možno zaradi obstoja visoko razvitih možganov s pripadajočimi čutili, ki nam omogočajo, da zaznavamo zunanji svet na najrazličnejše načine. [5] "V vsakdanjem življenju proces zaznavanja poteka tako, da se vsak vpliv prenaša preko živcev in vpisuje v kri, kot na tablo, in na ta način se vtisi zapisujejo v instrument ega. (Na primer), ko imamo barvni vtis, ki smo ga prejeli skozi oko, le-ta preide v vidni živec, naslika samega sebe na 'tablo' krvi, in tako občutimo, kar izrazimo kot dejstvo, ko rečemo: Jaz vidim rdeče." [6]

Seveda je to nadčutni proces, saj za našo budno zavest potrebujemo sodelovanje ega in astralnega telesa, vendar to sodelovanje ne bi bilo mogoče brez obstoja krvnega obtoka in živčevja. In teh ne bi bilo brez temeljev, ki jih zagotavlja sodelovanje eteričnega in fizičnega telesa. Na ta način "človek stoji pred nami s tremi nevidnimi člani (eterično telo, astralno telo, ego) in enim vidnim članom (fizično telo). Vsi štirje vedno delujejo eden z drugim in drug znotraj drugega. Vsi delujejo na vsakega posameznega in vsak posamezen deluje na vse ostale." [7]

Zavestna in nezavedna ego-organizacija

Sedaj lahko nadaljujemo z ugotovitvijo, da je "vsakemu bolj ali manj znano, da je instrument tako imenovanih višjih duševnih dejavnosti v določenem oziru v možganih – da so te višje duševne dejavnosti uravnavane iz organov v možganih. Poleg tega je znano, da so bolj nezavedne duševne aktivnosti uravnavane iz hrbtenjače – to so tiste duševne dejavnosti, pri katerih je zelo malo preudarjanja med sprejemom zunanjega vtisa in ukrepom, ki mu sledi." [8]

Iz hrbtenjače izhajajo na razvejan način številni živci, ki pripadajo avtonomnemu živčnemu sistemu – to so živci, ki igrajo pomembno vlogo pri avtonomni regulaciji metaboličnih procesov, ki vzdržujejo osnovne življenjske funkcije našega organizma. Vendar pa nam ti živci ne sporočajo, kaj se dogaja v našem telesu; ravno nasprotno "vse, kar doživljamo skozi našo notranjo organizacijo, ostaja izven naše zavesti, saj bi bilo za nas strašno moteče, če bi bili, na primer, zavestni našega celotnega procesa prehranjevanja. Le-ta ostaja izven naše zavesti in sicer s pomočjo avtonomnega živčnega sistema. [9] Le takrat, ko ne deluje v redu, se to lahko konča z nečim, kar bi lahko imenovali 'svetlikanje iz ene strani na drugo'. To se zgodi, ko se nekatere nepravilnosti pri delovanju naših prebavil izražajo v naši zavesti kot občutek nelagodja. V tem primeru imamo opravka z odslikavanjem našega notranjega življenja v naši zavesti, čeprav je to odslikavanje zelo nejasno." [10]

Kako je mogoče, da v tem primeru živci opravljajo nasprotno vlogo, kot jo opravljajo v glavi? Odgovor je v vlogi, ki jo igra "ego-narava človeka, ta sestavni del, ki ga imenujemo naš ego. Ta ego-narava je, seveda, povsem nadčutna; je najbolj nadčutni del, ki smo ga dosedaj že pridobili, vendarle deluje skozi fizično. Ego deluje v našem fizičnem bitju v glavnem preko živčnega sistema, ki se širi žarkasto iz solarnega pleksusa. Ta sistem je dejanska točka povezave z resnično ego-aktivnostjo. To ni protislovno dejstvu, da moramo iskati središče ega v glavi, ko začnemo gledati samega sebe na duhoven način. Ker je ego-element človeškega bitja nadčuten, točka, v kateri izkušamo naš ego, ni enaka točki, v kateri ego prvenstveno deluje v nas (v našem telesu).

Zagotovo lahko rečemo, da se ego širi po celem telesu. Vendar je solarni pleksus njegova glavna točka kontakta, kjer še posebej posreduje kot element, ki oblikuje človeški organizem. Boljši izraz bi bil sistem živčnih vozlov oz. ganglijev, ker je to proces, ki živi v podzavesti in deluje v teh živčnih vozlih. Ker igrajo ti gangliji svojo vlogo tudi pri kroženju krvi, to ne nasprotuje dejstvu, da se ego izraža v krvi. Upoštevati je potrebno natančen pomen vsega, kar je bilo rečeno. Eno stvar je, če rečemo: Resnični ego posreduje kot oblikotvorna sila v celotnem človeškem organizmu skozi solarni pleksus. [11] Vendar mislimo nekaj drugega, ko rečemo: Kri s svojim obtokom je izraz ega v človeškem bitju. Narava človeškega bitja je resnično zapletena." [12]

Sedaj lahko postane razvidno, da obstaja dvojna narava središčnega člana človeškega bitja. "Tisto, kar gledamo kot zavestno dejavnost ega, je navsezadnje le en del človeškega bitja; pod pragom naše zavesti obstajajo procesi, ki se odvijajo v podzavesti, in njihov potek se s pomočjo avtonomnega živčnega sistema prikriva našem zavedanju. Ti procesi, ki se odvijajo pod nivojem zavesti, imajo tudi določeno povezavo z egom. Na ta način se iz nezavednega dviga ego-organizacija in srečuje zavestno ego-organizacijo. Človek je tako razdeljen v dva dela: iz ene smeri deluje v organizem zavestna ego-organizacija, in z druge smeri priteka v človeka nezavedna ego-organizacija." [13]

Ta dvojnost človeškega ega je razvidna tudi iz strukture krvnega obtoka. V anatomskih knjigah je krvni obtok razdeljen na veliki oz. telesni krvni obtok in mali oz. pljučni krvni obtok. Če pustimo ob strani pljučni krvni obtok, čigar glavna vloga je oživljanje krvi z močjo kisika, potem lahko vidimo dvojno delitev telesnega obtoka:

Tako lahko vidimo, kako se v zgornjem delu človekovega organizma zavestna ego-organizacija odpira zunanjemu svetu skozi možgane in z njimi povezana čutila, medtem ko v spodnjem delu podzavestna ego-organizacija deluje skozi avtonomni živčni sistem znotraj našega trupa. In medtem ko se v zgornjem delu vstopajoče čutne zaznave vtiskujejo s pomočjo krvi v mojega duha kot miselna slika, obstoj fizičnega organizma omogoča, da občutim samega sebe znotraj mej mojega telesa. Tako se zavedam mojega lastnega obstoja.

Poznavanje dvojne narave človekove ego-organizacije je ključnega pomena, če želimo pravilno razumeti kakršno koli vprašanje o prehrani, saj se večina prehranskih procesov dogaja v podzavestnem delu našega organizma. Po drugi strani pa obstaja veliko prehranskih odločitev, ki so storjene ali jih je mogoče storiti zavestno – to je, v luči znanja, ki je rezultat napora našega lastnega 'Jaza'.

  OPOMBE

  1. Rudolf Steiner, Berlin, 25.03.1907; Original Impulses for the Science of the Spirit, Completion Press, 2001
  2. Rudolf Steiner, Dornach, 14.01.1917; www.rsarchive.org
  3. Rudolf Steiner, Berlin, 17.12.1908; Drugs, Poisons, Suicide, Alcohol & Stimulants, Digestion & Foods in the Light of Spiritual Science - odlomki iz del Rudolfa Steinerja; izbral, prevedel in izdal Richard Lewis, ZDA, brez kraja in datuma
  4. V istem delu
  5. V primerjavi z živalmi imamo najbolj razvite možgane, vendar to ne velja za naša čutila. Mnoge živali imajo določena čutila mnogo boljša od naših (na primer pasji čut za vonj v primerjavi z našim). Vendar je ravno ta kombinacija 'oslabljenih' čutil in sposobnosti razmišljanja tista, ki nam omogoča samozavedanje.
  6. Rudolf Steiner, Prague, 21.03.1911; Occult Physiology, www.rsarchive.org
  7. Glej opombo 3
  8. Rudolf Steiner, Prague, 20.03.1911; Occult Physiology, www.rsarchive.org
  9. Čeprav Steiner v predavanjih uporablja izraz 'simpatični živčni sistem', je iz vsebine predavanj razvidno, da govori o živcih avtonomnega živčnega sistema kot celote. Ta zaključek potrjuje tudi dejstvo, da je v Grayevi Anatomy (1858) celotni živčni sistem imenovan 'simpatični'. Izraz 'avtonomni živčni sistem' je bil prvič uporabljen ob prelomu 20. stoletja; drugi avtorji še kasneje uporabljajo izraze 'vegetativni živčni sistem ' in 'neprostovoljni živčni sistem'. Vir: reference/gray/subjects
  10. Rudolf Steiner, Prague, 24.03.1911; Occult Physiology, www.rsarchive.org
  11. Drugi stavek iz istega predavanja se glasi: Ego posreduje skozi ganglije v oblikotvorne sile in v vse življenjske procese organizma.
  12. Glej opombo 2
  13. Rudolf Steiner, Prague, 27.03.1911; Occult Physiology, www.rsarchive.org