Najbolj pomembna lastnost holističnega pristopa k prehrani je, da imajo vse prehranske dejavnosti in procesi tako materialni kot duhovni vidik. Če jih opazujemo s fizičnimi sredstvi, vidimo fiziološke procese. Če jih opazujemo duhovno, vidimo nadčutne procese, ki so vodeni s strani različnih nadčutnih teles. V zgodnjih stopnjah prehranjevanja imamo še opravka s fizičnimi procesi, nato pa imajo najbolj pomembno vlogo eterični (življenjski) procesi, astralni (duševni) procesi, in duhovni procesi ego-organizacije. V zaključnih stopnjah prehranjevanja so aktivna le nadčutna telesa, ki sodelujejo pri duhovnem prilagajanju in presnovi hranilnih snovi, ki smo jih zaužili.
Uvodno branje:
V sodobnih medicinskih knjigah naletimo na podobo človeškega bitja kot izredno prefinjenega stroja, ki mora jesti zato, da se preskrbuje z energijo in osnovnimi snovi, ki jih potrebuje za svojo obnovo. To ni tako nenavadno, "če obravnavamo človeško bitje iz materialnega vidika, saj si ga potem res lahko predstavljamo tako, kot se nam ga predstavlja, namreč za nič drugačnega od velikega prebavnega aparata, kot stroj, ki je in prebavlja ter gradi svoje telo iz snovi, ki jih prejema skozi hrano pripravljeno na vse vrste načinov. Dejstvo je, da boste našli takšne opise človeka v knjigah, ki so napisane z materialističnega vidika; slika, ki jo ponujajo, ni mnogo več od velikega prebavnega aparata, ki jemlje hrano, jo predeluje in razporeja v mišice, kosti, kite, itd." [1]
Vendar pa "ljudje niso bitja, ki so ustvarjena samo iz zemlje. Iz zemlje izhajajo samo tiste sile in moči, ki so vsebovane v materiji sami. Le-te delujejo zunaj človeka, nato pa nadaljujejo s svojimi učinki, ko vstopajo v človeka skozi hrano in pijačo – toda znotraj človeka jih sprejme nekaj, kar je nezemeljske narave. Sile in moči, ki delujejo v živilih, prihajajo iz zemlje. Nezemeljske sile, ki se stekajo v človeka iz vseh koncev vesolja, so eterične sile. [2] Zato procesi, ki se odvijajo v človeškem bitju, nikakor niso zgolj zemeljski; definitivno so nekaj, kar je preskrbljeno iz nadčutnih svetov. To je tisti uvid, za katerega se morajo ljudje ponovno prizadevati, da ga dosežejo." [3]
Cilj duhovne znanosti je zagotoviti holistično sliko človeškega bitja in prehranskih procesov, kajti "vsakič, ko premišljujemo o svetu iz duhovnega vidika, moramo vedno, za vsakim čutnim pojavom, videti duhovno realnost. To, kar čutila lahko zaznavajo, ni ničesar več kot zunanji pojav. In zato moramo za vsemi temi grobimi materialnimi procesi prejemanja in obdelovanja hrane iskati duhovne sile in moči. Te duhovne sile se nahajajo v prevladovanju astralnega telesa nad eteričnim telesom. To prevladovanje je izraženo v normalnih organskih telesno-življenjskih procesih. Če obravnavamo človeka zgolj iz vidika prejemanja hrane in raziskujemo, kaj se dogaja s snovmi od trenutka, ko jih sprejmemo skozi usta, do trenutka, ko se vsrkajo v krvni obtok, potem imamo pred seboj le materialni proces, ki je osnovni fizični odraz prevladovanja astralnega telesa nad eteričnim telesom. " [4]
Na primer, "če damo košček sladkorja v usta, se ta raztopi. To je nadaljevanje tega, kar je sladkor v zunanjem svetu. Sladkor je trd in bel. Lahko ga raztopimo in postane tekoč in židek; zatem je podvržen še nadaljnjim spremembam. Kemik govori o kemičnih spremembah, ampak to tukaj ni pomembno. Sladkor se neprestano spreminja. Sladkor se obdeluje in vsrka v celoten organizem. Zatem sledi druga vrsta aktivnosti. Ta se nadaljuje naravnost v ritmični sistem, ki prevzame aktivnosti prebavnega sistema. Dejavnost prehranjevanja je precej drugačna od nekega zunanjega opravila, recimo dviganja uteži. Dejavnost prehranjevanja se sploh ne more odvijati brez posredovanja astralne narave človeka v vsaki stopnji te dejavnosti. Astralna narava človeka mora prežemati vsak posamezni del dejavnosti prehranjevanja. Aktivnost prehranjevanja se lahko odvija le takrat, kadar astralno telo nadzoruje procese, ki se drugače odvijajo v testni epruveti (v laboratoriju). Znotraj človeka morajo biti aktivne astralne sile, in dejstvo, ki ga običajno ne upoštevamo, je, da v tem procesu fizične sile ne igrajo več nobene vloge. Na splošno velja prepričanje, da so, na primer, v prehrani na delu fizične sile. V bistvu pa takoj, ko snovi vstopijo v človeka [5], fizične sile izgubijo razlog za svoj obstoj; dejansko niso več aktivne. V dejavnosti prehranjevanja so fizične snovi podvržene delovanju astralnega in eteričnega. Fizični učinek koščka žvepla ali soli zunaj telesa, nima znotraj telesa nobenega pomena. Astralno se polasti samo astralne narave snovi in potem je zgolj eterično-astralno resničen aktivni dejavnik v prehrani." [6]
Kakšna pa je vloga človeškega 'Jaza' v procesih prehranjevanja? Njegove sile so vključene v te procese zaradi dejstva, da "je toplotni organizem najpomembnejše polje delovanja ega. Ego sam je tista duhovna organizacija, ki s svojimi lastnimi silami prežema toploto, ki je v nas, jo ureja in ji daje obliko, ne le navzven, ampak tudi navznoter. Življenja in dejavnosti duše ne moremo razumeti, če ne vemo, da ego deluje neposredno na toploto. " [7] Mi vemo, da je celotno človeško telo prežeto z notranjo toploto, ki je v veliki meri neodvisna od zunanje toplote in da se prebavni, hranilni in presnovni procesi razvijajo v notranjosti te notranje toplote človeškega bitja. Na ta način ima preko medija toplote, naša ego-organizacija dostop do prehranskih procesov. [8]
Tako lahko sklenemo, da v procesih prehranjevanja nikoli nimamo opravka samo s fiziološkimi ali kemičnimi procesi, ampak s procesi, kjer so – v različnem obsegu – dejavne tudi eterične, astralne, in ego sile. To je ena od manifestacij starega okultnega načela: "Duh ni nikoli brez materije, materija ni nikoli brez duha." [9] Ali z drugimi besedami rečeno:"Vsi zunanji materialni pojavi imajo duševno-duhovni vidik in vsi duševno-duhovni pojavi imajo zunanji materialni vidik." [10] To pomeni, da je celo 'popolnoma mineralni proces' z ene strani fizičen in z druge strani duhovni proces. Na primer, "tu imamo posodo, napolnjeno z vodo. V vodi raztopimo sol in voda postane zelo prozorna. Ker smo vodo segreli, smo naredili solno raztopino. Sedaj vodo ohladimo in vidimo, kako se sol izloči oz. zgosti in tvori usedlino na dnu posode. To je proces, ki ga vidijo tisti, ki gledajo le s fizičnimi očmi. Vendar pa se za človeka, ki lahko vidi z duhovnimi očmi, dogaja še nekaj drugega. Medtem, ko se sol zgosti na dnu, se duh soli dvigne navzgor skozi vodo in jo napolni. Sol se lahko zgosti šele tedaj, ko jo je duh soli zapustil in se razširil v vodi. Tisti, ki razumejo te stvari, vedo, da kjerkoli poteka zgoščevanje, se vedno pojavlja tudi poduhovljenje. Torej to, kar se zgosti spodaj, ima svoje nasprotje zgoraj v duhovnem, tako kot takrat, ko se sol zgošča in odlaga spodaj, njen duh teče navzgor in se razširja." [11]
Ko študiramo materialistične opise procesov prebave in prehranjevanja, potem moramo vedeti, da je to le enostranska resnica. In če si prizadevamo spoznati tudi drugo stran – to je duhovno stran – številnih prehranskih procesov, potem lahko postopoma pridobimo bolj celovito razumevanje prehranjevanja. Vendar pa to ne moremo doseči brez napora, zato ker vključitev eteričnih in astralnih aktivnosti ter aktivnosti ega povzroči, da postanejo zapleteni fiziološki procesi še bolj zapleteni. Ampak, če vztrajamo v študiju duhovne znanosti, si lahko postopoma pridobimo razumevanje, kako se eterične (življenjske), astralne (duševne) in duhovne aktivnosti povezujejo z, vplivajo na, ali prepletajo s fiziološkimi aktivnostmi v človeškem organizmu.
Če vzamemo za izhodišče osnovne odnose, ki so predstavljeni v prehranskem principu PREHRANJEVANJE – ZDRAVLJENJE – IZOBRAŽEVANJE, potem lahko sledimo postopni preobrazbi prehranskih procesov v nadčutne procese prehranjevanja človeške duše in duha. Poznavanje te pomembne skrivnosti človeške prehrane je obstajalo že v starodavnih časih. Na primer, v Upanišadah najdemo naslednji opis: "Ko pojemo hrano, le-ta postane tridelna: Iz tega, kar je najbolj grobega v njej, nastanejo iztrebki; kar je srednjega, postane meso; in kar je najfinejše, postane um." [12]
To je potrjeno z dejstvi, ki jih je odkrila moderna duhovna znanost."Človeški organizem je dejansko tak, da na omejeni lokaciji, ki sega približno od ust do želodca, izvaja najprej nekoliko spremenjene procese od procesov zunanjega sveta, pa vendarle takšne, da jih še vedno lahko primerjamo s procesi zunanjega sveta. Potem vsebuje v vseh procesih, ki sledijo procesom želodca, takšne procese, ki se dejansko močno razlikujejo od procesov, ki se odvijajo v zunanjem svetu. In zatem v organizaciji glave vsebuje procese, ki predstavljajo čisto nasprotje temu, kar so procesi narave v zunanjem svetu. Potemtakem je potrebno celotni organizem človeka spodbujati na ustrezen način, predvsem s pomočjo prehranjevanja." [13]
Zdaj se lahko vprašamo: Kaj je namen vsega tega? Vsak poskus, da bi našli odgovor na to vprašanje, nam odpre najgloblje skrivnosti človeškega obstoja. Teh ni mogoče razumeti brez resnega študija duhovne znanosti. Kajti prva ovira je, da "obstaja zelo veliko izkušenj, ki jih je mogoče doumeti s pomočjo misli le z največjo težavo. Vsak dan jemo in pijemo, in sicer nagonsko ali zaradi želje po določeni hrani; vendar traja zelo dolgo, tudi za tistega, ki je na poti duhovnega razvoja, da te stvari poveže z duhovnim življenjem. V resnici vsakdanje stvari povežemo z duhovnim življenjem veliko težje kot vse ostale. V primeru uživanja hrane in pijače bomo to dosegli šele takrat, ko bomo odkrili zakaj moramo, zato da bi služili teku svetovnega razvoja, vnašati v sebe fizične snovi v ritmičnem ciklusu, in kakšna je povezava teh fizičnih snovi z duhovnima življenjem. Šele potem lahko ugotovimo, da presnova ni le fizični proces, ampak da ima, zaradi svojega ritma, v sebi tudi nekaj, kar je v svojem bistvu duhovno." [14]
Če sledimo temu namigu, ugotovimo, kako pomemben je element časa v vseh procesih, povezanih s prehranjevanjem. Na primer, ne moremo jesti samo enkrat tedensko za potrebe celega tedna, ampak moramo jesti – najmanj – enkrat na dan. [15] "Recimo, da smo danes zaužili svoje običajno število obrokov v pravilnem zaporedju. Naš organizem tudi jutri zahteva enako ponovitev teh obrokov. To pa ne velja za glavo. Ta deluje skladno z drugimi merili časa; počakati moramo še sedem dni, preden je hrana, ki je bila vnesena v preostali organizem, prispela dovolj daleč, da bi glavi omogočila, da jo prebavi. Predstavljajte si, da je danes nedelja; v tem primeru bi glava morala čakati do naslednje nedelje, preden bi bila v položaju, da bi imela koristi od plodov današnjega nedeljskega kosila. V organizaciji glave se po sedmih dnevih dogodi ponovitev tega, kar je bilo v preostalem organizmu doseženo pred sedmimi dnevi. Vse to so prebivalci starih kultur vedeli intuitivno in izražali z besedami: Teden dni je potrebno za preobrazbo fizičnega in telesnega v dušo in duha." [16]
Iz tega razloga nihče "ne pričakuje od vas, da bi vaša večerja stala pred vami nedotaknjena in bi potešila vašo lakoto le preko svojega atraktivnega videza. Življenja ne bi bilo mogoče ohranjati na tak način. Ne! Mi moramo izzvati ta proces, ki poteka v 24-urnem ciklusu, in ki bi, če upoštevamo celega človeka, vključno z zgornjim delom oz. z organizacijo glave, svojo pot končal šele po sedmih dneh. Vendar tudi tisto, kar se je prebavilo duhovno – zato, ker se mora resnično prebaviti in ne le premišljevati – potrebuje za ta proces prav tako sedemkrat toliko časa. Zato je potrebno najprej intelektualno prebaviti vse, kar vnesemo vase. Vendar moramo čakati sedem, da lahko to, kar smo vnesli vase, vidimo ponovno prerojeno v nas. Šele takrat se lahko razvije v tisto, čemur je bilo namenjeno, da bo postalo." [17]
Vidimo, da so stvari precej zapletene, kajti obstaja več ritmov, ki sodelujejo v nadaljnji nadčutni 'prebavi' prehranskih snovi znotraj našega organizma, kot se jih običajno zavedamo. Iz tega razloga "je res izjemno pomembno, da človek uredi stvari tako, da lahko resnično v sebi prebavi vse, kar je vnesel skozi prehrano. Še posebej je pomembno, da vemo sledeče: človek postane močan, če pravilno prebavi to, kar je zaužil v obliki hrane." [18] Oseba pravilno prebavi živila le, če v sebi prebavi vse, kar je bilo zaužitega skozi prehranjevanje, tudi z dušo in duhom. Tako lahko vidimo, da cilj prehranjevanja ni povezan le z vprašanjem zdravja ljudi, temveč tudi s človekovim duhovnim razvojem in posledično z velikimi vprašanji človeškega in vesoljnega razvoja.
Za dopolnilne perspektive glej:
S pomočjo tega principa lahko razumemo, zakaj znanstvene prehranske raziskave ne morejo zagotoviti plodne odgovore na vprašanja in probleme sodobnega prehranjevanja. Vse, kar lahko storijo, je, da ponudijo ogromno količino podrobnih opisov prebavnih procesov in metaboličnih poti v obliki 'zemljevidov', ki so videti kot zemljevid velikega mesta. [19] In brez poznavanja duhovnih namenov, ki so v ozadju vsega tega, se človek zlahka izgubi v zapletenem omrežju metaboličnih poti.
Glavni cilj tega načela je razširiti enostranske materialistične razlage prehranskih procesov z zavedanjem, da so v te procese vključene tudi sile eteričnega telesa, astralnega telesa in ego organizacije. Podrobni opisi, kako so te sile in organi prepletajo s fizičnim telesom in njegovimi procesi, so predstavljeni v nadaljnjih prehranskih principih. Iz njihovih vsebin je tudi mogoče ugotoviti, kaj je potrebno storiti, če želimo ustrezno prebavljati hrano na obeh nivojih, tako fiziološkem kot nadčutnem.
Treba se je zavedati, da obstoj daljših ritmov duhovne 'prebave' prehranskih snovi lahko dojemamo na dva nasprotna načina. Nekdo se lahko počuti nemočnega glede tega, kar je storil v preteklosti in kar bo doseglo višek šele po obdobju sedmih let; nekdo drug pa bo občutil, da je z novim znanjem dobil priložnost, da popravi pretekle napake in nedovršenosti. Zavedanje o naši izjemno kompleksni organizaciji nam daje slutiti, da nikoli ne obstaja samo en način za izvedbo pozitivnih sprememb. Vendar pa je v ta namen ključen naslednji pogoj: prizadevanje za dosego resničnega znanja, ki navdihuje in nam omogoča, da izboljšamo sebe, vključno z našim odnosom do prehrane. V nasprotnem primeru se stvari ne morejo spremeniti na način, kakor si sami najbolj želimo.
SVARILO: Zgornje praktične prehranske smernice se morajo vedno vstaviti v okvir SPLOŠNIH PREHRANSKIH NAPOTKOV z namenom, da prepoznamo njihove omejitve, kadar iščemo rešitev za specifični prehranski problem. Poleg tega morate biti seznanjeni z VLOGO PREHRANSKIH NAPOTKOV z namenom, da se izognete katerim kolim enostranskim zaključkom.
OPOMBE