Lokalna in globalna hrana

Izbira med lokalno hrano in hrano iz drugih krajev sveta, je predvsem stvar vsakega posameznika, zato ker mora vsaka oseba upoštevati vpliv hrane na njeno fizično in eterično telo. Zemlja je živ organizem z eteričnimi ozračji in podzemeljskimi silami, ki se razlikujejo v različnih delih njene oble. Ti raznovrstni geografski vplivi vstopajo v ljudi preko čutnih vtisov, zraka in hrane, ki jo jedo. V sodobnem človeku sta na ta način aktivna dva nasprotujoča duhovna toka: prvi prihaja iz zemlje in nas spreminja v to, kar jemo; drug vpliv je tisti, ki izvira iz našega ‘Jaza’ in nam omogoča, da prerastemo in se tako osvobodimo teh geografskih vplivov.

Uvodno branje:

ŠTIRIDELNA NARAVA ČLOVEKA

Ne tako dolgo nazaj, pred nastopom znanstveno-industrijske revolucije – ki se je dogodila v nekaterih državah prej in v nekaterih pozneje – je bil čas, ko so ljudje iz cerkvenega zvonika videli njive in travnike, od koder je prihajala večina njihove hrane. Danes gre človek v lokalni supermarket in kupi hrano, ki prihaja iz vseh koncev sveta. To je mogoče zato, ker imamo danes tako imenovani globalni trg hrane, ki je eden od rezultatov industrijske revolucije. V sodobni zgodovini človeštva ni bilo nobene druge revolucije, ki bi imela tako velik vpliv na način našega življenja in na našo kulturo prehranjevanja.

S pojavom ekološkega gibanja so se pojavili tudi različni razvojni trendi in pobude, ki delujejo proti prevladujočemu procesu globalizacije na področju proizvodnje hrane. Med njimi je tudi prizadevanje, da bi se proizvajalo in uživalo več lokalno pridelane hrane. Sedaj si bomo ogledali nekatere skrite duhovne razsežnosti tega vprašanja, z namenom da bomo sposobni sprejemati ustrezne odločitve glede geografskega porekla živil, ki jih jemo.

Narava geografskih vplivov, ki delujejo preko hrane

V prehranskem principu PREHRANA KOT MOST DO SVETA je predstavljena trojna povezava človeka z zunanjim svetom – preko čutnih zaznav, dihanja in hranjenja – in štiridelna narava prave hrane. S pomočjo teh opisov lahko spoznamo, da ne uživamo le fizičnih snovi, ampak tudi eterične, astralne in duhovne 'sestavine', ki so prisotne v naši hrani. Te nadčutne sestavine so odvisne od rastlinske ali živalske vrste, iz katere izvira hrana, od načina pridelave in predelave hrane in od načina, kako jo pripravljamo. Vendar pa poleg teh vplivov obstajajo še drugi, bolj skriti vplivi: to so tako imenovani geografski vplivi. Ti obstajajo zato, ker "je cela Zemlja organizem; duševni organizem, ki je prežet z duhom. In ker ima vsak organizem svoje ločene dele, ki se jasno razlikujejo, in od katerih ima vsak posebno nalogo – roke nimajo naloge nog, niti srce nalog možganov, in tako dalje – ima tudi vsak del Zemlje svoje posebne naloge. Posebno nalogo posameznih vitalnih delov človeka je mogoče prepoznati po obliki teh posameznih delov. Roke so oblikovane drugače kot noge, srce je drugačno od možganov. Ta razlika ni tako jasno razvidna v odnosu do Zemlje na fizični ravni. Materialističnemu geografu, ki opazuje ločene kontinente ali katerekoli druge dele Zemlje razvrščene s tega ali onega vidika, ni takoj jasno, da imajo ti različni deli Zemlje različne vrste dejavnosti; to lahko postane jasno samo tistemu, ki je sposoben do neke mere razumeti naravo psihičnega in duhovnega elementa Zemlje. V ta namen mora človek razviti dejansko zaznavanje Zemlje kot duševnega in duhovnega organizma, ter dejstva, da so ljudje, ki živijo na Zemlji kot fizična bitja, udi zemeljskega organizma." [1]

To je mogoče le takrat, ko sprejmemo dejstvo, da "je celotna Zemlja, ki jo mi kot človeštvo naseljujemo, neke vrste ogromno živo bitje in da se mi nahajamo v tem velikem živem bitju kot njegovi udi. Življenje na zemlji se izraža na najrazličnejše načine. Med drugim se izraža v dejstvu, da obstajajo določeni odnosi med različnimi deli Zemlje in človekom, ki živi na Zemlji. Tako kot je res, da je po eni strani človeška rasa skupnost, tako je tudi res, da se ločene skupine človeštva, ki so porazdeljene po različnih delih Zemlje, razlikujejo glede na ta področja in so od njih odvisne. Temu ni tako samo zaradi številnih sil, ki jih raziskujeta naravoslovje in geografija, ampak so odvisne tudi od mnogih drugih, bolj skritih sil posameznih delov zemeljske površine. Obstaja določeni notranji odnos med človekom in ozemljem, ki ga naseljuje – to je, delom zemlje, iz katerega izvira. Splošno rečeno, te stvari so tisto, kar najprej vzbudi našo pozornost do določenih povezav med velikim organizmom Zemlje in različnimi udi tega organizma, različnimi skupinami prebivalstva Zemlje." [2]

Tu imamo opravka z zelo kompleksnim vprašanjem o izvoru različnih ras (kar se je dogajalo v bolj zgodnjih fazah človeške evolucije) [3] in narodov (kar pripada bolj nedavnemu razvoju) po vsej zemeljski obli. Zavoljo tega prehranskega principa je dovolj, da se zavedamo "vplivov, pod katerimi stojijo različne rastline in živali. Tako lahko na primer razberemo, da tisti, ki ve, da rastline in živali, ki so pod določenimi nebesnimi vplivi, rastejo v določeni deželi, lahko tudi razume, kako se mora pojaviti precej razviden narodni značaj. Kajti z vsem, kar človek zaužije iz svojega okolja, ne jé samo snovi, ki jih prepozna kemija, temveč hkrati zaužije tudi določene duhovne sile, in te duhovne sile vstopijo skozi usta v trebuh in se razširijo preko njegovega bitja. Tako se nam podari uvid, da se lahko karakter ljudi prepozna iz globljega geografskega ustroja pokrajine.

Narodni značaj se oblikuje s pomočjo duhovnih sil, ki se vsrkajo v človeka z njegovo hrano. To je eden od načinov, s katerim veliko duhovno vodstvo Zemlje razporeja različne nacionalne značilnosti preko cele Zemlje; živila, ki imajo tak ali drugačen učinek, so bila razporejena na tak način, da je značaj določene skupine ljudi izhajal iz hrane, ki so jo uživali. To nas ne pripelje po ovinku nazaj do materializma; duhovna znanost obelodani, kako je vse, kar je materialne narave, le razodetje duha in kako se na način, ki se ga človek ne zaveda, duhovni vplivi širijo v njegovem bitju." [4]

Ni samo hrana tisto, kar vpliva na ljudi na zgoraj opisani način, kajti "z jemanjem zunanje narave vase skozi prehranjevanje, dihanje in zaznavanje, ustvarja človek znotraj sebe področje delovanja" [5] za tiste sile, ki izvirajo iz Zemlje in delujejo na način, ki nas deli v skupine z različnimi človeškimi lastnostmi. Ti geografski vplivi delujejo predvsem na naše eterično telo in nato preko eteričnega telesa na naše fizično telo. Obstaja očitna razlika med splošnim duševnim karakterjem tistih ljudi, ki živijo ob morju, in tistimi, ki živijo na visoki nadmorski višini v bližini gora. Vsakdo lahko tudi občuti različno kvaliteto zraka in vtise, ki jih vzbujajo te dve različne pokrajine. Seveda, tovrstni vplivi imajo lahko bolj dolgotrajne učinke na naše eterično telo šele po zelo dolgem času, vključno s prenašanjem dednih lastnosti iz generacije v generacijo. Vendar pa so vplive hrane na naš eterično-fizičen organizem priznali tudi sodobni znanstveniki, ko so prišli do zaključka – na podlagi številnih dokazov – da je "popolnoma jasno, da so zaužita živila in sestavine v živilih v interakciji s človeškim genomom, bodisi neposredno ali posredno." [6] Ali, z drugimi besedami rečeno, to kar jemo, vpliva tudi na naše gene!

Človek med zemeljskimi vplivi in svobodo razumevanja

Do sedaj smo se osredotočili na vplive, ki prihajajo iz Zemlje in ki bi, če bi bili aktivni samo ti, oblikovali človeka v to, kar jé, diha in zaznava. Vendar človek ni le rezultat zunanjih vplivov, ki delujejo na ustroj njegovega fizičnega in eteričnega telesa, zato ker ima znotraj sebe silo, ki je sposobna obvladovati in preoblikovati te vplive. V nasprotnem primeru bi "bil človek obsojen na to, da bi bil močno specializiran in bi se razlikoval v skladu s vplivi posameznih delov Zemlje; v nekem pogledu ne bi mogel biti na noben način popolna celota, temveč le del Zemljinega organizma." [7]

Kakšna je narava sile, ki omogoča človeku, da razvije neodvisnost od zemeljskega organizma? To silo je mogoče najti v "globokem bitju človeka, kateremu reče 'Jaz'. V resnici je lahko 'Jaz' le posredno povezan s tem rasnim in nacionalnim razlikovanjem ljudi na Zemeljski obli – to pomeni, da psihično-duhovno jedro človekovega bitja v nekem smislu le prebiva v tistem, kar je v nas specializirano zaradi svojskih značilnosti Zemlje. Tako lahko človek prav zaradi te okoliščine pride do spoznanja, da njegovo psihično-duhovno jedro ne more obstajati v tem, s čimer smo neposredno soočeni, ko srečamo človeka. Tisto, kar nam v določenem smislu stoji nasproti v fizičnem svetu, je lahko le 'bivalni prostor', prebivališče človeka, ki je oblikovano s pomočjo posebnih okoliščin, ki obstajajo v raznih delih Zemlje." [8] Na ta način ljudje postanejo "v nekem smislu, dvojna bitja. Z enim delom svojega bitja, s svojim psihično-duhovnim delom, segajo navzgor v tisto, kar se imenuje nebeški ali nadčutni svet; in z drugim delom, s svojim fizično-eteričnim bitjem, pripadajo tisti naravi, ki je prišla v obstoj kot narava Zemlje." [9]

Tako imamo v naši notranjosti stalno bitko med višjo in nižjo človeško naravo. Katera so glavna orodja naše višje narave, ki jih lahko uporabljamo za preoblikovanje naše nižje narave? "V nobenem drugem obdobju ne bi bilo možno reči, da je v odnosu do notranjih nuj razvoja jasnost mišljenja prav tako pomembna za vzdrževanje fizičnega življenja, kot je pomembna hrana in pijača. Kajti, če naše razmišljanje v tej dobi ni dovolj jasno, potem ne bomo mogli v časih, ki prihajajo, videti v pravi luči plodov duhovnih resnic, ki bodo prihajali iz duhovnega sveta. Prejšnje epohe so še vedno uživale dediščino dni, ko je duhovnost napolnjevala bolj atavistično notranje življenje ljudi. Sedaj si moramo prvič v našem razvoju za duhovnost aktivno prizadevati, če jo želimo posedovati." [10] To je nujna zahteva sedanjega časa, "zato ker je sprejeto, da bodo ljudje postali to, kar bodo smatrali, da so. Takšen razvoj je del modrega vodstva sveta, zato da bodo ljudje lahko dosegli popolno in svobodno zavest o svojem pravem bitju.

To je razlog, zakaj je širjenje misli in idej, ki ustrezajo dejstvom današnjega časa, tako potrebno. Misel bo morala biti postopoma prepoznana kot stvarna in resnična moč duše, ne le kot nesrečna abstrakcija, ki jo tako ponosno proizvaja moderna doba. Ljudje, ki so živeli v minulih časih, so bili še vedno povezani z duhovnim svetom s pomočjo starodavne dediščine. Čeprav se je že nekaj stoletij nazaj atavistična jasnovidnost skoraj povsem izgubila, njena dediščina še vedno živi v občutkih in volji. Vendar pa je prišel čas, ko mora vse, česar se zavedamo, postati resnična moč." [11] To je mogoče zaradi tega, ker imamo v sebi duhovno jedro našega resničnega bitja – 'Jaz', vir naše zavesti.

Na področju prehranjevanja obstaja v sedanjem času konflikt med nadčutnimi vplivi, ki vstopajo nezavedno skozi hrano, ki jo jemo, in zavestnim prizadevanjem za razumevanje učinkov različnih živil na naše bitje na fizičnem, eteričnem, astralnem in duhovnem nivoju. Na eni strani imamo opravka z bolj ali manj globoko zakoreninjenimi prehranjevalnimi navadami, ki nas vežejo na tisto, kar smo dozdaj postali; na drugi strani pa imamo izbiro živil, ki temelji na svobodi uvida, s čimer lahko usmerjamo razvoj v to, kar hočemo postali. Samo takrat, ko izberemo drugo pot, lahko rečemo: "Kar mislimo, da bomo postali, smo prisiljeni postati." [12] Na ta način postane znanje resnična moč, ki ima vpliv tako na v razvoj naše duhovne osebnosti, kot na razvoj našega fizičnega organizma. [13]

PRAKTIČNI PREHRANSKI ZAKLJUČKI IN SMERNICE

Tukaj imamo pomemben vpogled v razloge za nastanek različnih kultur prehranjevanja. Čeprav je na izbiro hrane starih kultur očitno imelo vpliv njihovo naravno okolje, pa to ne razloži vseh razlik v tradicionalnih kulturah prehranjevanja. Kajti v račun moramo vzeti tudi metode predelave in kuhanja, in njihov prispevek k posebnim narodnemu karakterju ljudi. Tako lažje razumemo, zakaj ljudje, ki danes živijo v tujini (npr. Indijci, Pakistanci, Kitajci v Veliki Britaniji, ipd.) vzamejo s seboj njihove prehranske navade in celo njihovo hrano, ki je na voljo v specializiranih trgovinah v njihovih skupnostih.

Iz vsebine tega principa je tudi razvidno, da nas enostransko osredotočenje na vprašanje, koliko kilometrov je prepotovala hrana, preden je prispela do nas, ne more zaščititi pred napačnimi prehranskimi odločitvami. Dokler človek ne upošteva modernega razvoja človeške individualnosti iz tradicionalnih skupin ljudi, ki so bili vezane na določeno geografsko področje, se ne more izogniti enostranskim odločitvam glede izbire živil. Glavno vprašanje je: Ali hrana podpira ali deluje v nasprotju z mojim namenom, da se razvijem kot svobodno človeško bitje?

Po drugi strani pa to ne pomeni, da bi moral človek sprejeti sodobno globalizirano proizvodnjo hrane brez ustrezne ocene njenih učinkov na naravo, živali in družbo. Problem dolgih prehranskih poti in številne druge težave – kot so nizka kakovost hrane in veliko zavržene hrane – so sekundarni učinki pristopa k proizvodnji hrane, ki je motiviran z željo po dobičku. V takih primerih je lahko regionalna ali lokalna proizvodnja ekološke hrane prava rešitev. Vendar pa človek ne more pričakovati, da bodo ljudje, ki so vegetarijanci, sprejeli mesno prehrano samo zato, ker je lokalno okolje primerno predvsem za živinorejo. [14] S tovrstnim pristopom se očitno vsiljuje drugim ljudem mnenje, kaj naj bi uživali, kar je v nasprotju s človekovo pravico do svobodne izbire.

S tem je povezano še nekaj več: svobodna izbira hrane je sestavni del razvoja človekove individualnosti. Vsak človek ima priložnost – če se tako odloči – da vpliva ​​na svoj prihodnji razvoj. To pomeni, da lahko ljudje 'eksperimentirajo' z uživanjem različnih živil iz tujih krajev ali celo sprejmejo določene prehranske navade, ki niso del njihove tradicionalne kulture prehranjevanja. Vse to je možno zaradi obstoja globalnega trga hrane. To je pozitivna stran sedanje globalizacije, ki se je v običajno ne omenja. Seveda, medtem ko ljudje eksperimentirajo, se morajo zavedati, da tisto, kar je dobro za enega človeka, lahko škoduje drugemu. [15]

Kljub vsemu pa obstaja ena kultura prehranjevanja, ki je škodljiva za vse ljudi: to je moderna kultura hitrega prehranjevanja (fast food culture) s svojo masovno proizvodnjo cenene hrane s pomočjo kemičnih sredstev, prehranskih dodatkov in gensko spremenjenih organizmov. To je škodljivo iz preprostega razloga, ker proizvaja hrano izjemno slabe kakovosti. [16] To je tudi razlog, zakaj je ta hrana izločena iz HOLISTIČNE PREHRANSKE 'PIRAMIDE'.

Za dodatne argumente glej BIOLOŠKA IN KONVENCIONALNA HRANA

SVARILO: Zgornje praktične prehranske smernice se morajo vedno vstaviti v okvir SPLOŠNIH PREHRANSKIH NAPOTKOV z namenom, da prepoznamo njihove omejitve, kadar iščemo rešitev za specifični prehranski problem. Poleg tega morate biti seznanjeni z VLOGO PREHRANSKIH NAPOTKOV z namenom, da se izognete katerim kolim enostranskim zaključkom.

   OPOMBE

  1. Rudolf Steiner, Berlin, 1.04.1918; Anthroposophical Life Gifts, www.rsarchive.org
  2. Rudolf Steiner, Berlin, 30.03.1918; Anthroposophical Life Gifts, www.rsarchive.org
  3. V Wikipediji mi ni uspelo najti nobene znanstvene razlage o poreklu ras; namesto tega se navaja dvome, če rase kot take sploh obstajajo. To ni tako čudno, če upoštevamo, da se rasne značilnosti dandanes prenašajo preko dedovanja in da v tem sodelujejo vplivi narodnega karakterja in konec koncev razvoj individualnih lastnosti. To pomeni, da bodo splošne rasne in nacionalne značilnosti v prihodnosti počasi izumirale, sočasno s postopnim razvojem posameznikov.
  4. Rudolf Steiner, Berlin, 6.01.1908
  5. Rudolf Steiner, Vienna, 27.09.1923
  6. Essentials of Human Nutrition, Fourth Edition, Oxford University Press, Oxford, 2012
  7. Glej opombo 1
  8. Glej opombo 1
  9. Glej opombo 5
  10. Rudolf Steiner, Zürich, 13.11.1917
  11. V istem delu
  12. V istem delu
  13. Seveda obstajajo še dodatni in globlji vidiki vprašanja, kako lahko naše razmišljanje postane resnična moč pri preoblikovanju naše nižje narave. Vendar nam primer, ki je podan v tem prehranskem principu, omogoča, da vidimo, kako izjemno pomembno je pravilno razumevanje in kakšne posledice ima le-to na naše fizično telo.
  14. Dejansko obstajajo ljudje, ki trdijo, da bi morali tisti, ki živijo na Britanskem otočju (kjer prevladujejo zemljišča primerna za pašo) začeti jesti meso, če želijo podpirati trajnostno kmetijstvo. Tovrstno razmišljanje ne upošteva, da so ljudje skozi stoletja preoblikovali divja območja v obdelovalne površine in da so uspeli preoblikovati celo puščave v rodovitno zemljo. V resnici kmetijstvo sploh ne bi obstajalo, če ljudje ne bi imeli sposobnosti in moči, da preoblikujejo naravna okolja.
  15. Razlog za to je opisan v poglavju HRANA KOT 'STRUP'.
  16. Dokazi so zbrani in predstavljeni v: The End of Overeating (David A. Kessler, Penguin Books, London, 2010), In Defence of Food (Michael Pollan, Penguin Books, London, 2008), in številnih drugih knjigah.