Hrana in poživila

Uživanje hrane stimulira procese regeneracije telesa, ki se odvijajo pod pragom našega zavestnega življenja, še posebno v obdobju spanja. Stimulansi spodbujajo različne odtenke naše zavesti, ki so vsi potrebni za cel spekter duševno-duhovnih aktivnostih, ki jih izvajajmo v teku dneva – obenem pa povzročajo delno uničenje fizičnega organizma. Tako se znotraj nas neprestano pretakata dva polarna tokova življenja – duhovno življenje in organsko življenje – ki učinkujeta na naš organizem v nasprotnih smereh. Naša naloga je, da dosežemo zdravo ravnovesje med procesi uničevanja in pomlajevanja s pomočjo ustrezne prehrane, modre uporabe poživil in prave količine dobrega spanca.

Uvodno branje:

ŠTIRIDELNA NARAVA ČLOVEKA

POLARNOST MED ORGANSKIM IN ZAVESTNIM ŽIVLJENJEM

Ena od najpomembnejših polarnosti v človeškem bitju je polarnost med organskimi procesi rasti, tj. procesi vzdrževanja in obnavljanja fizičnega telesa, in njegovim notranjim zavestnim življenjem, tj. življenjem zaznavanja, občutenja in razumevanja.

Obstajata dva organa, ki izražata to polarnost: jetra in možgani. Jetra so organ, ki ima od vseh človeških organov največjo moč regeneracije; jetra lahko ponovno zrastejo do svoje normalne velikosti, tudi če so tri četrtine njene mase uničene. Ostali organi in telesna tkiva se lahko obnavljajo le s počasnim stalnim nadomeščanjem starih celic z novimi. Te nezavedne procese obnove lahko označimo kot človeško organsko življenje.

Na drugi strani imamo možgane. V njih najdemo živčne celice, ki so v glavnem izgubile sposobnost obnavljanja. [1] Možgani s pripadajočimi čutili so sedež mentalnih aktivnosti in čutne zaznave. V duhovni znanosti se te dejavnosti smatrajo za dejavnosti človeškega duhovnega življenja oz. za zavestne dejavnosti.

Če pogledamo novorojenčka, lahko vidimo, da sta ta dva organa najbolj prevladujoča. [2] Jetra so največji organ v njegovem trupu. To ni presenetljivo, saj je otrokova glavna dejavnost spanje in rast. Prav tako lahko vidimo, da je glava otroka zelo velika glede na druge dele telesa. To ima smisel, če vemo, da ima otrok zelo pomembne naloge v svojem budnem življenju: mora spoznati svet okoli sebe in mora se naučiti govoriti ter razmišljati. V ta namen uporablja čutilne organe za vid, sluh, vonj in okus, kot tudi svoje možgane – in vse to se nahaja v glavi.

Polarnost med organskim in duhovnim življenjem se izraža na naslednji način: Čez dan smo budni v naši glavi – naše zavestno življenje je zelo aktivno. Tudi če se ne premikamo veliko, smo zvečer utrujeni. Potem gremo spat in izgubimo našo zavest. Vendar se zjutraj počutimo spočite in osvežene. To je učinek organskih procesov regeneracije telesa, ki so dejavni med spanjem. [3]

Utrujeni postanemo zato, ker naše zavestne dejavnosti dojemanja, čutenja in razumevanja povzročajo destruktivne procese v našem telesu – pospešujejo procese razgradnje. Ti procesi so sestavni del našega organizma, vendar pa morajo biti v ravnovesju z izgrajevalnimi, tj. z regenerativnimi procesi. To ravnotežje dosežemo s pomočjo ritmične izmenjave med budnostjo in spanjem, z dihanjem in z ritmičnim vnosom hrane.

"Glavna značilnost razmišljanja je, da poškoduje živčni sistem, predvsem možgane; razmišljanje povzroči delno uničenje v možganih. Vsaka misel v možganih pomeni majhno uničenje v možganskih celicah (nevronih). Iz tega razloga potrebujemo spanje z namenom, da se ta proces uničevanja lahko popravi; med spanjem obnovimo, kar je bilo čez dan uničeno v našem živčnem sistemu in možganih zaradi razmišljanja." [4]

BISTVENA RAZLIKA MED HRANO IN POŽIVILI

Hrana vstopi v prebavni trakt, kjer se postopoma razgradi, preden se absorbira. [5] Že te dejavnosti razgradnje hrane sprožijo številne metabolične procese, ki so povezani s prebavnim sistemom. Potem, ko prehranske snovi vstopijo v krvni in limfni obtok, pa to izzove še večje število metaboličnih procesov, ki so bistveni za vzdrževanje in funkcije našega celotnega telesa. Pri vsem tem imajo nepogrešljivo vlogo jetra.

Omenili smo že izjemno lastnost obnavljanja, ki jo imajo jetra. Jetra lahko obnovijo tri četrtine svoje mase na enak način, kot nekatere nižje vrste živali obnovijo izgubljeni ud ali rep. Ta sposobnost jeter postane bolj razumljiva, ko odkrijemo, da so jetra 'sedež' življenjih sil v človeškem telesu, sil, ki omogočajo rast, obnovo in vzdrževanje celic in tkiv v živem organizmu. In vnos hrane ima glavni učinek na funkcije jeter – to je na vlogo jeter v vzdrževanju življenskih procesov v človeškem organizmu.

V primerjavi s tem se poživila (stimulanti ali stimulansi) lahko vsrkajo neposredno skozi kožo, čutila in dihanje ali se lahko celo vbrizgajo v žilo. Če se vnesejo skozi usta, jih ni potrebno razgraditi tako kot se to zgodi s hrano; vse kar je potrebno je, da se raztopijo v telesnih tekočinah. Nato absorbirajo se skozi stene prebavnega trakta v krvni obtok. Stimulansi delujejo tako, da vplivajo na kemijo možganov, imajo spodbujevalen učinek na naše stanje zavesti. [6] To je razvidno v primeru mamil, kot so heroin, kokain, itd., ki spremenijo človeško zavest do dramatične stopnje. Vendar obstajajo številne bolj ali manj subtilne vrste poživil, ki prav tako vplivajo na kemijo možganov. To je razlog, zakaj so poživila tako privlačna in zakaj ljudje postanejo zlahka zasvojeni z njimi. Cena za zasvojenost je v tem, da se naše fizično telo izčrpava preko normalne mere. Če se poživila uporabljajo v pretirani meri, potem potrebujemo veliko življenjskih sil za popravilo škode narejene našemu fizičnemu telesu.

Snovi, ki imajo stimulativni učinek na naš živčni sistem so mineralne snovi. Najbolj pogosto so v obliki belega praška ali v obliki tablet oz. pilul, ki vsebujejo mineralne snovi. Obstaja nekaj izjem, kot so na primer alkohol [7] kava, in tobak, ki jih uživamo kot tekočino ali dim. Vendar so znanstveniki tudi v teh snoveh našli posebne kemične spojine, ki imajo dokazani stimulativni učinek na možgane (npr. kofein v kavi itd.).

Poznamo različne skupine poživil z različnimi stopnjami spodbujevalnega učinka – od bolj do manj močnih: [8]

Prisotnost medicinskih zdravil (drog) na tem seznamu je morda za koga presenetljiva, ampak dejstvo je, da so zdravila mineralne snovi, ki spreminjajo kemijo možganov, tako kot druge oblike poživil. Zlahka lahko vidimo učinek, ki ga imajo na našo zavest antidepresivi ali antipsihotiki, medtem ko je pri drugih medicinskih zdravilih učinek na možgane bolj težko opazen. [11]

Stimulansi niso vedno samo negativni. Zdravstvene droge so lahko koristne, če se uporabljajo, kadar obstaja resnična potreba, če se uporabljajo v najmanjših možnih odmerkih in če ljudje ne postanejo od njih odvisni. Nekateri stimulansi, kot so zelišča in začimbe, so tudi del naše vsakodnevne prehrane. Bilo bi nesmiselno, da bi se jih izogibali samo zato, ker imajo stimulativni vpliv ​​na naše možgane. Včasih rabimo poživila, da lahko z njihovo pomočjo opravimo tisto, kar življenjske okoliščine zahtevajo od nas – na primer kavo, ki nas ohranja budne v nočni izmeni. Na koncu koncev gre predvsem za vprašanje, kako vzdrževati ustrezno ravnovesje med zavestnimi dejavnostmi, ki povzročajo delno izrabljanje našega fizičnega organizma in našo osebno močjo regeneracije.

Dva življenjska tokova znotraj človeka

Nasprotje med hrano, ki spodbuja organsko življenje – to je življenjske procese, ki vzdržujejo in obnavljajo fizični organizem – in poživili, ki spodbujajo procese razkrajanja fizičnega organizma, lahko obravnavamo tudi z naslednje perspektive. "Življenje je sestavljeno iz dveh tendenc ali tokov. Ljudje dandanes govorijo o razvoju na splošno; pravijo, da je otrok majhen, da raste, je poln energije in močan – da se v njem razvija življenje. Pravijo, da se nižja oblika življenja razvija v višjo, brstečo, napredujočo obliko življenja, ki postaja vedno bolj zapletena. To drži. Ta tok 'življenja' pa je v nasprotju z drugim tokom, ki je prisoten v vsakem čutečem bitju, to je tok, ki ima nagnjenje k uničevanju. Tako kot imamo nadobudno, kaleče življenje, ki povezuje, prav tako imamo v nas tudi življenje, ki vodi k razpadu. S pomočjo tega dejstva lahko dojamemo, da ne moremo govoriti le, kako se naše življenje pretaka navzgor v možgane in živčni sistem, in kako tam materija organizira samo sebe na takšen način, da lahko postane živčni sistem nosilec duševnega življenja. To ne drži. Življenje res kali in se razrašča, hkrati pa je vanj vključeno nenehno uničevanje. Naše življenje nenehno razpada na koščke; življenje, ki se razkraja, vedno odpira prostor cvetočemu življenju. Mi dejansko umiramo po stopnjah. V vsakem trenutku v nas nekaj razpade, in to vsakič znova zgradimo. Ko se materija uniči, se ustvari prostor za dušo in duha, da vstopita in postaneta aktivna v nas.

Tu imamo opravka z veliko zmoto materializma. Materializem verjame, da se v človeku kaleče in brsteče življenje razvija vse do živčnega sistema, in da se živci zgradijo na enak način, kot se iz krvi zgradijo mišice. To je res, vendar pa se z izgradnjo živcev ne razvije mišljenje niti občutenje oz. čustvovanje. Ravno nasprotno, samo zaradi določenega razkroja snovi v živcih, se duševno-duhovno lahko vključi v človeka. Najprej moramo uničiti materijo, da bi se lahko duševno-duhovno pojavilo v nas; šele na ta način lahko občutimo in doživimo v sebi duševno-duhovno" [12] dejavnost.

To pomeni, da je duševno-duhovno življenje človeka možno le zato, ker se v nas odvijajo na fizičnem nivoju procesi razpadanja. Kajti "ko nadaljujemo z raziskovanjem duše, ugotovimo, da procesi v možganih in živčnem sistemu, ki ustrezajo življenju duše, v resnici sploh niso ustvarjalni procesi; ti procesi se ne pojavijo na račun tega, da bi v živčnem sistemu obstajali ustvarjalni, napredujoči, rastoči procesi, tako kot je to v primeru tistih, ki obstajajo v preostalem organizmu. To ne drži. To, kar duša izvaja v živčnem sistemu, je uničevalna dejavnost; medtem ko smo budni in zavestni – ko ne spimo – je to dejavnost, ki uničuje. Samo zaradi tega, ker je naš živčni sistem vgrajen v nas na tak način, da ga ostali del našega organizma nenehno oživlja, se lahko uničujoča, razpadajoča in rušilna dejavnost, ki jo mišljenje povzroča v našemu živčnemu sistemu, vedno znova nevtralizira. Ta uničevalna dejavnost je enake vrste, kot tista, ki jo doživimo v celoti takrat, ko človek umre, nakar razpade celoten organizem. Smrt živi nenehno v našem bitju tako dolgo, dokler uporabljamo naše sile mišljenja. V majhnih količinah je vedno prisotna v nas in enkraten dogodek v obliki smrti je le vsota tistega, kar neprestano deluje v nas. Čeprav je proces umiranja stalno uravnotežen (s silami življenja), je ta dejavnost takšne narave, da se lahko smrt dogodi, ko je pravi čas za to. Smrt si moramo predstavljati kot silo, ki deluje v našem organizmu, tako kot si predstavljamo sile življenja," [13] ki omogočajo naš obstoj v fizičnem svetu.

Tu naletimo na eno izmed najpomembnejših manifestacij nasprotja med fizičnim in duhovnim področjem obstoja. Mišljenje, ki je v svojem bistvu duhovna aktivnost, ki nam omogoča razvijati našo zavest – to je duhovno življenje samo – je v svojem fizičnem aspektu sila, ki vodi k smrti fizičnega življenja. "V teku razvoja fizičnega telesa obstaja brstenje in kaljenje, ki ga povzroča delovanje eteričnega telesa. Astralno telo in ego organizacija povzročata razpad. V fizičnem telesu je stalno prisotno brstenje in razraščanje življenja, ki ga povzroča eterično telo. Če bi se v človeku odvijal zgolj ta proces, ne bi mogel človek nikoli razviti samozavedanja; kajti, bolj ko so spodbujene sile rasti, bolj ko se odvija in poteka to brstenje in razraščanje, tem bolj nam primanjkuje oblasti nad samim seboj. In ko se v spanju astralni organizem in ego organizacija ločita od drugih dveh članov, tedaj smo nezavedni. [14] Sile, ki izgrajujejo človeka in ki povzročajo njegovo rast ter privedejo do procesa prehranjevanja, ga ne pripeljejo do stanja, v katerem bi lahko občutil in mislil. Ravno nasprotno, v organizmu se mora nekaj uničiti, da lahko občutimo in mislimo. To je naloga astralnega telesa in ego organizacije. Oba ta člana povzročata stalno jesen v človeku. Fizična organizacija in eterično telo pa povzročata v človeku nenehno pomlad – to je brsteče in razraščajoče življenje – vendar ne samozavedanja; ničesar, kar je duševne in duhovne narave. Astralno telo in ego organizacija uničujeta; onemogočata sile eteričnega telesa, in tako povzročata, da se fizično telo osuši in otrdi. Ampak to se mora dogajati. Fizično telo mora neprestano nihati med anabolizmom in katabolizmom. V zunanji naravi najdemo sile, ki nihajo med spomladjo in jesenjo; narava jih ločuje s pomočjo letnih časov. Tudi pri človeku obstaja ritem. Ko zaspi, je to zanj pojav pomladi – fizično in eterično življenje brstita in se razraščata; ko se prebudi, je fizično-eterično življenje potisnjeno navzdol, postane obkroženo (z duševno-duhovnim življenjem), kar povzroči, da pride v ospredje zavestno obvladovanje lastnega bitja – pojavita se jesen in zima." [15]

Vendar pa je treba plačati visoko ceno za ta užitek: povečanje uničevalnih učinkov na eterično-fizični organizem. Posledično postane redno uživanje poživil veliko breme za človeški organizem, še posebej, če telo nima dovolj časa za obnovo med enim in drugim zaužitjem, ali če je eterično telo zaradi nezdravega življenjskega sloga že tako ali tako močno oslabljeno. Redno uživanje poživil povzroči intenzivne procese razgradnje fizičnega telesa – dejansko povzroči prezgodnje procese staranja organizma. V skrajnih primerih bo redno uživanje trdih drog izčrpalo življenjske sile človeka do te mere, da bo to povzročilo prezgodnjo smrt – to je končno prevlado sil razpadanja, ki nenehno delujejo v človeškem fizičnem organizmu. [16]

Še enkrat moramo poudariti, da ima lahko nadzirano uživanje lažjih oblik poživil tudi zdravilne učinke, če se izvaja s terapevtskim namenom. Na primer, spodbujanje katabolnih procesov s pomočjo poživil lahko pripelje do ozdravitve v primeru, ko je "bolezen nastala zaradi prisotnosti fizične snovi v nas, ki je preveč stara – ko je snov zastala ali obtičala, namesto da bi bila izključena oz. izvržena iz telesa, kot bi bilo treba. Vsaka snov, ki smo jo vsrkali vase v obliki fizične materije, mora biti spet izločena. Če ostane v organizmu, postane vzrok za bolezen." [17] Naše zdravje je namreč odvisno od ravnovesja med fizično-eteričnimi in duševno-duhovnimi procesi, ki se nenehno odvijajo znotraj nas – to je med dvema tokovoma življenja, ki sta prisotna v našem bitju. Z drugimi besedami rečeno: procesi izgradnje in razgradnje človeškega organizma morajo biti v ravnovesju, če želimo ohraniti naše zdravje. In tako kot lahko prevlada katabolnih procesov pripelje bolezni, prav tako lahko povzroči bolezen prevlada anabolnih procesov.

Za dopolnilno perspektivo glej:

HRANA KOT VIR ENERGIJE

PRAKTIČNI PREHRANSKI ZAKLJUČKI IN SMERNICE

V zahodnem svetu obstaja trend prekomerne mineralizacije hrane. To je razvidno v primeru konvencionalne pridelave hrane z uporabo aditivov oz. prehranskih dodatkov: umetnih konzervansov, arom in barvil. V večini primerov so to bodisi mineralne snovi, pridobljene iz različnih organskih virov, ali pa so narejene umetno s pomočjo kemične industrije. Po navadi se prodajajo v kot prašek. Kadarkoli uporabimo takšne aditive, dodamo živilu več mineralnih sestavin.

To je dogaja tudi v primeru prehranskih dopolnil, kadar so le-ta v obliki tablet. Nobene razlike ni, če so dopolnila narejena iz organskih virov ali ne, v vsakem primeru imamo opravka s kristalno snovjo, ki deluje stimulativno. [18] Vendar so nam na voljo tudi naravna prehranska dopolnila, kot so rastlinski eliksirji oz. izvlečki, sadni in zeliščni sokovi, zeliščne mešanice, morske alge, ribje olje, itd. Tudi posušena zelišča, začimbe in zeliščnimi čaji so tradicionalne oblike naravnih 'prehranskih dopolnil'. Če obstaja potreba za dodatne mineralne snovi in vitamine, potem je najbolje, da jih pridobimo v naravni obliki – tako kot je le mogoče.

V razvitih državah so v ponudbi tudi tako imenovana funkcionalna živila. To so živila, ki so 'obogatena' z določeno snovjo, za katera se smatra, da je koristna za človekovo zdravje (na primer pomarančni sok z dodanim kalcijem). To je še en poskus, da bi spremenili hrano v zdravilo – vendar ne na pravi način, kajti s tem dobimo manj hrane in več mineralov na naših jedilnikih.

Končni rezultat tega modernega trenda je, da ljudje v bogatih družbah jedo vse večje količine poživil – to je mineralnih snovi – bodisi v njihovi hrani ali poleg nje. Temu se lahko izognemo z uživanjem ekološke-naravne-polnovredne hrane. Biološka-ekološka hrana vsebuje več naravnih mineralov in ima veliko manj dodanih mineralov v obliki prehranskih dodatkov. Naravna hrana – kot so zelenjava, sadje, žita in stročnice – so bolj verodostojna in avtentična živila, kot hrana, ki je bila močno predelana, 'obogatena' s kemičnimi dodatki, primesmi, itd. Prvo vrsto hrane lahko še vedno imenujemo hrana, medtem ko je za slednjo izraz 'junk food' (junk pomeni slabše blago, stara šara, odpadki) – ki ga lahko prevedemo kot 'slaba hrana' – res zelo primeren, saj je to hrana zelo slabe kakovosti z visoko vsebnostjo poživil, ki povzročajo zasvojenost. [19] Polnovredna hrana ima veliko več mineralnih snovi, kot rafinirana živila. V primeru visoko rafiniranih oblik sladkorja, kot je recimo beli sladkor, imamo dejansko le še kristale sladkorja, medtem ko so vse preostale sestavine izgubljene.

SVARILO: Zgornje praktične prehranske smernice se morajo vedno vstaviti v okvir SPLOŠNIH PREHRANSKIH NAPOTKOV z namenom, da prepoznamo njihove omejitve, kadar iščemo rešitev za specifični prehranski problem. Poleg tega morate biti seznanjeni z VLOGO PREHRANSKIH NAPOTKOV z namenom, da se izognete katerim kolim enostranskim zaključkom.

   OPOMBE

  1. Nove raziskave na področju nevrološke znanosti so odkrile, da lahko možgani ustvarjajo nove nevrone tudi v starosti in ne samo v času odraščanja. To je nekaj, kar je bilo prej mišljeno, da ni možno. Vendar še vedno velja dejstvo, da se že obstoječi nevroni ne regenerirajo, tako kot je to primer pri vseh drugih celicah telesa, v največji meri pa v jetrih.
  2. Viri: Atlas of Human Anatomy, Cobham, UK, Taj Books, 2005; Anatomski atlas, Ljubljana, Tehniška Založba Slovenije, 2006
  3. Organski procesi prenove delujejo v našem telesu tudi tekom dneva, vendar pa takrat, ko spimo, postanejo zares polno aktivni, saj se jim takrat ne zoperstavljajo destruktivni procesi naše zavestne dejavnosti.
  4. Rudolf Steiner, vir neznan
  5. Za opis kompleksnih večstopenjskih procesov razgradnje v prebavnem traktu glej Dejavnosti rafiniranja hrane v prebavnem traktu
  6. Stimulanti imajo lahko različne učinke: nekateri spodbujajo aktivnost, drugi sproščajo, nekateri povzdignejo naše razpoloženje, drugi povzročajo depresijo, itd. Njihov učinek je odvisen od tega na kateri del živčnega sistema delujejo.
  7. Stimulativni učinek alkohola ni presenetljiv, če vemo, da nastane s fermentacijo sladkorja, ki ga najbolje poznamo po kristalni obliki, ko ga uporabljamo kot sladilo.
  8. Ta lestvica stimulansov po moči njihovega učinka je narejena zgolj z namenom, da prepoznate obstoj različnih karakterističnih razredov stimulansov. Učinek kateregakoli stimulansa je odvisen tudi od posameznika (kar je splošno znano v primeru alkohola), zatorej se ne sme smatrati te lestvice za absolutno veljavno.
  9. Danes obstaja veliko znanstvenih dokazov o stimulativnih lastnostih rafiniranega sladkorja in soli, kot tudi o njihovi močni zasvojevalni naravi. Zelo dober povzetek teh dokazov lahko najdete v knjigi The End of Overeating (Konec prenajedanja, David A. Kessler, Penguin Books, 2009).
  10. Mineralna prehranska dopolnila imajo za svojo ključno sestavino kristalne snovi. Običajno so na voljo v obliki kapsul ali tablet. Kadarkoli imamo kristalno snov, imamo opravka z minerali, ne glede na to, ali se snov imenuje 'magnezij' ali 'C-vitamin', in ne glede na to, ali snov izvira iz mineralnega, rastlinskega ali živalskega kraljestva. Dokaz za zasvojevalno naravo prehranskih dopolnil se lahko najde v knjigi Elizabeth Wurtzel, More, Now, Again (Virago Press, 2003), kjer opisuje svojo zasvojenost Ritalinom, (psihostimulativno zdravilo). Ob neki priložnosti, ko ji je zmanjkalo Ritalin-a, se je hotela omamiti s prehranskim dopolnilom za hujšanje Fen-Phen. Njen komentar: "To ni nadomestilo za Ritalin, vseeno pa ima malce podoben učinek, tako kot vsa prehranska dopolnila."
  11. Bolj podroben opis o tem, kako medicinske droge vplivajo na stanje naše zavesti, je podan v članku Duhovni učinki cepiv in mineralnih zdravil na prihodnji razvoj človeštva.
  12. Rudolf Steiner, Arnheim, 17.07.1924; What can the Art of Healing learn through Spiritual Science?, Mercury Press
  13. Rudolf Steiner, St Gallen, 15.11.1917; Secret Brotherhoods
  14. Duhovna znanost razkriva, da se v spanju astralno telo in ego zapustita fizično-eterični organizem, ki tako postane podoben rastlini v dveh lastnostih: prva je ta, da nima več zavestnega zaznavanja svoje okolice; druga je ta, da procesi rasti in obnavljanja prevzamejo vodilno vlogo v telesu. To pomeni, da nas zdravo spanje prenovi do te mere, da lahko premagamo posledice uničevanja fizičnega organizma, ki ga je povzročilo naše zavestno življenje v prejšnjem dnevu.
  15. Rudolf Steiner, Arnheim, 24.07.1924
  16. Rudolf Steiner, Dornach, 20.07.1923; What is Anthroposophy?, Anthroposophic Press, 2002
  17. Čeprav je življenjsko dejstvo, da lahko regeneriramo naše življenjske moči s pomočjo spanja, pa je tudi res, da ima vsak človek določeno količino življenjske sile, ki se jo lahko uporabi bodisi modro v teku življenja, ali pa se jo lahko uporabi prehitro s pomočjo različnih poživil. Dokaz za to je znano dejstvo, da težki odvisniki od drog ne dosežejo visoke starosti – in ko umrejo so videti veliko starejši, kot je njihova dejanska starost.
  18. Vprašanje prehranskih dopolnil potrebuje bolj podrobno razlago. Za sedaj je dovolj, da se zavedamo, da mineralna prehranska dopolnila delujejo na enak način kot poživila: proizvajajo spremembe v kemiji našega živčnega sistema. Iz tega razloga bi jih morali uporabljati previdno, tako kot to velja za medicinska zdravila.
  19. Za dokaz, da moderna hrana povzroča zasvojenost glej opombo 9. V zadnjih letih so bili objavljeni tudi številni članki na to temo. Na primer Junk food 'is as addictive as heroin and cigarettes' (Slaba hrana povzroča zasvojenost tako kot heroin in cigarete), Daily Mail, 29.03.2010