Osebna odgovornost za zdravje

Ljudje imamo sposobnost, da prevzamemo odgovornost za svoje lastno zdravje, in sicer zaradi dejstva, ker posedujemo ‘Jaz’– duhovno jedro naše individualnosti. Osnovni pogoj za to je, da ne sledimo le moralnim pravilom, ki so jih uvedli drugi ljudje ali so del tradicije, niti da slepo verjamemo religijskim, znanstvenim ali medicinskim avtoritetam. Namesto tega si prizadevamo, da pridobimo celostno razumevanje našega bitja in vsega, kar vpliva na nas. Le na ta način – ko svoje odločitve sprejemamo na osnovi razumevanja posledic naših izbir – smo lahko resnično odgovorni za naše lastno zdravje.

Izvor bolezni v individualizaciji človeka

Ko si pridobimo globlje uvide v skrivnosti človeškega obstoja, opazimo, da živimo v svetu, ki je sestavljen iz številnih polarnosti. Najbolj temeljna je polarnost med duhovnim in fizičnim svetom, ki imata svoje lastne zakone obstoja: na eni strani imamo moralne zakone, na drugi strani fizične zakone. Človek stoji na križišču teh dveh svetov – moralnega sveta in sveta naravnih zakonov – in se trudi ohraniti zdravo ravnovesje med njima. Zato lahko rečemo, da je univerzalni vzrok vseh bolezni v nastanku neravnovesja med različnimi področji človeškega obstoja. Tovrstna neharmoničnost – če ji dovolimo, da vztraja – bo povzročila trpljenje, bolezen in včasih celo smrt. Če ste se kdaj vprašali, zakaj nam ni trpljenje prizaneseno, potem moramo razumeti prvobitni vzrok vseh bolezni. Nekoč smo živeli v 'raju' – v prvobitnem stanju harmonije med duhovnim in fizičnim obstojem, ko ni bilo trpljenja in bolezni. Potem je na določeni stopnji zemeljskega razvoja "vstopila v človeštvo povsem nova spodbuda v obliki individualizacije človeka. Človek, kot samostojno bitje, se je ločil od vseobsegajoče harmonije božansko-duhovnega zdravja. V nekem smislu je sam sebe postavil s svojim individualizmom v nasprotovanje celotnemu božansko-duhovnemu okolju. Predstavljajte si, da imamo bitje, ki se v celoti razvija pod vplivom svojega okolja. To kar izraža, je njegovo okolje. Predstavljajmo si, da se potem zapre vase, v svojo kožo, in da ima poleg lastnosti njegovega okolja prav tako tudi svoje lastnosti. In res je s to novo spodbudo postal človek individualen in je razvil svoje osebne značilnosti. In tako je nastalo protislovje med veliko božansko-duhovno harmonijo z njenim zdravjem in individualizmom človeka. In s tem, ko je ta princip individualnosti nadaljeval s svojim delovanjem ter postal resnično pomemben in učinkovit dejavnik, je v človeški razvoj vstopila možnost, da lahko zboli. To je trenutek, ko se je možnost nastanka bolezni prvič pojavila v človeškem razvoju, zato ker je bila povezana z impulzom individualizacije človeka. Ko je bil človek še čvrsto povezan z božansko-duhovnim svetom, možnosti za bolezen ni bilo. Pojavila se je približno ob istem času, kot individualizacija." [1] Ta ločitev od harmonije ustvarjalnega sveta in razvoj lastne individualnosti je bila nujna zaradi razvoja človeške svobode, vendar pa je cena za to, da smo nagnjeni k delanju napak, k izstopanju iz zdravih ritmov in delanju stvari, ki so škodljive za naše lastno bitje.

Preden si posvetimo vprašanju našega zdravja, se moramo vprašati: Kaj pomeni človekova svoboda? So naša dejanja resnično svobodna ali ne? Temeljni pogoj za svobodo naših dejanj je, da razumemo motive zanje, kajti "samoumevno je, da dejanje ni svobodno, če ga naredimo brez poznavanja razloga za njegovo izvedbo." [2] Obstaja veliko primerov takšnih nesvobodnih dejanj. Na primer, "človek je nesvoboden, kadar sledi svojemu močnemu spolnemu nagonu, ali pa zato, ker je vklenjen v spone konvencionalne moralnosti. Vendar pa ne moremo trditi, da lahko tak človek upravičeno šteje ta dejanja kot svoja lastna, saj je bil prisiljen v njihovo izvedbo zaradi zunanjih sil. Vendar pa obstajajo ljudje, ki se dvignejo nad vsa ta prisiljena pravila; to so svobodni duhovi, ki najdejo samega sebe v zmešnjavi navad, predpisov, verskih obredov, itd. Svobodni so, vse dokler sledijo le sami sebe; in nesvobodni, v kolikor se podvržejo drugim vplivom. Kdo lahko reče, da je res svoboden v vsem, kar počne? V vsakem od nas obstaja višje bitje, v katerem pride do izraza svobodni človek. Naše življenje je sestavljeno iz svobodnih in nesvobodnih dejanj. Vendar pa ne moremo zaobjeti ideje človeka, brez da bi vanjo vključili svobodnega duha, kot najbolj pristno značilnost človeške narave. Konec koncev smo resnično ljudje le v tolikšni meri, v kolikor smo svobodni." [3]

V ta namen moramo razlikovati svobodna dejanja, ki temeljijo na razumevanju, od obnašanja, ki je posledica "upoštevanja moralnih avtoritet, ki jih priznavamo – kot so glava družine, država, družbeni običaji, cerkvene avtoritete, božansko razodetje, in tako naprej. Poseben primer takih moralnih načel je, ko se ukaz ne pojavi preko zunanje avtoritete, ampak skozi naše lastno notranje bitje. V takšnem primeru zaznamo v sebi glas, ki se mu moramo podrediti. To izražanje imenujemo glas vesti. Vendar pa lahko človek naredi napredek v svojem moralnem razvoju, ko kot motiv za svoje dejanje ne sprejme ukaza neke zunanje ali notranje avtoritete, ampak si prizadeva spoznati razlog, zakaj naj bi določeno načelo ravnanja v njem delovalo kot motiv. To je napredek od moralnosti, ki temelji na avtoriteti, do ravnanja, ki temelji na moralnem uvidu. Na tej stopnji moralnosti bo oseba pretehtala potrebe moralnega življenja in se bo na osnovi tega znanja odločila za svoja dejanja." [4] Tako smo spet pri temeljnemu pogoju človekove svobode: to je absolutni potrebi po razumevanju motivov, ki so v ozadju naših dejanj.

Papeštvo medicine in odgovornost za lastno zdravje

Iz zgornje razlage lahko vidimo, da je vsak človek – v kolikor želi sodelovati pri razvoju lastne osebnosti – tisti, ki je najbolj odgovoren za stanje svojega bitja, vključno s stanjem svojega zdravja. Ljudje načeloma hrepenijo po svobodi, čeprav imajo zelo različna mnenja, kaj to pomeni in koliko smo lahko res svobodni. Kako pa je v primeru prevzemanja odgovornosti za lastno zdravje?

Če smo v preteklosti uporabili to ali ono metodo alternativne ali komplementarne medicine, smo morda srečali idejo o prevzemu odgovornosti za lastno zdravje. Vendar pa je prevladujoč odnos na področju zdravja, da "se ljudje ne ukvarjajo z boleznimi – ali vsaj ne z eno ali drugo vrsto bolezni – dokler sami ne zbolijo z njo, pa še tedaj njihov interes ne gre veliko dlje od terapije. To pomeni, da so zaskrbljeni le za njihovo ozdravitev. Kako se to ozdravitev doseže, pa je včasih stvar popolne brezbrižnosti, in najprijetnejša stvar pri tem je, da ljudje nimajo nobene dodatne odgovornosti za 'kako'. Večina se zadovolji z mislijo, da so bili ljudje, ki se ukvarjajo z zdravljenjem, imenovani za to početje s strani avtoritet. Dandanes na področju medicine obstaja veliko bolj fanatično prepričanje v avtoriteto, kot je kdajkoli obstajalo na verskem področju. Papeški odnos medicine, ne glede na njegove različne oblike, se še vedno občuti v njegovi veliki intenzivnosti in se bo še v večji meri izražal v prihodnosti. Za to, da je kaj takega mogoče in bo tudi v prihodnje tako, ne moremo kriviti nestrokovnjake. Kajti oni ne razmišljajo o teh zadevah ali jih ne skrbi za njih, razen če jih ne prizadene osebno in ne trpijo zaradi akutnega primera, ki zahteva zdravljenje.

Tako velik del prebivalstva mirno opazuje, medtem ko si papeštvo medicine lasti vse večje in večje razsežnosti in se neopazno vriva v stvari na vse možne načine. Ljudi ne zanima globlji pomen, ki je v resnici za vsem tem. Ljudje samo opazujejo, medtem ko se sprejema ta ali ona zakonodaja. Ljudje ne želijo imeti nobenega uvida v te zadeve. Po drugi strani pa bodo vedno obstajali ljudje, ki so osebno prizadeti in si ne morejo pomagati z običajno materialistično medicino – katere temelj jih sploh ne zanima, ampak samo to, ali jih je mogoče pozdraviti ali ne – in se zato obrnejo na ljudi, ki delajo iz okultizma – in spet jim je mar samo za to, ali jih je mogoče pozdraviti ali ne. Te stvari se ne obravnavajo dovolj resno, razen če so ljudje osebno prizadeti. Vendar pa je ravno to naloga resničnega duhovnega gibanja, da prebudi zavest o tem, da mora obstajati še nekaj več, kot samo egoistična želja po ozdravitvi; v resnici mora obstajati znanje o globljih temeljih, ki so v ozadju omenjenih zadev, in to znanje je treba predstaviti ljudem." [5]

Sedanji čas ponuja številne dokaze, da večina ljudi ne želi biti odgovorna za lastno zdravje. [6] To je eden od glavnih vzrokov za naraščajoče število bolezni v bogatih družbah, kjer bi pričakovali ravno nasprotni trend zaradi splošnega bogastva in visoko razvitih zdravstvenih storitev. [7] Vendar takšno stanje ni presenetljivo, če primerjamo sodobno življenje z življenjem v preteklosti, ko so ljudje še vedno pripadali različnim etničnim skupinam, ki so imele predpise o skoraj vseh vidikih življenja, vključno z njihovimi moralnimi kodeksi in njihovo kulturo prehranjevanja. Primerjajmo tak, iz naše perspektive precej avtoritativen tradicionalni življenjski slog, z načinom življenja ljudi, ki živijo v sodobnem mestu. Ljudje imajo sedaj veliko večje možnosti izbire, ki jih v preteklosti niso imeli: npr. izbira poklica, partnerja, kraja bivanja, osebnih moralnih vrednot, vrste prehrane, itd. To nam daje večjo svobodo, a nas hkrati v večji meri izpostavlja napakam, samoprevaram in prestopkom. Tako lahko vidimo, zakaj je raven naše svobode na koncu odvisna od ravni razumevanja motivov za naše odločitve.

Prehrana sodi med tiste vplive, ki so ključnega pomena v zvezi z ohranjanjem zdravja ljudi. Vendar pa vplivov različnih živil ne moremo doumeti zgolj z materialističnega vidika; za to potrebujemo vseobsegajoč holističen pogled. Mogoče boste ugovarjali: "Kako zaboga lahko nekdo razume pravo naravo človeka in vseh možnih vplivov na zdravje ljudi iz holističnega vidika? Kako je sploh mogoče upati, da bomo postali svobodni, če se že na samem začetku takoj soočimo z neizmerno kompleksnostjo svetovnega obstoja?" Morda je res videti brezupno, vendar pa obstaja rešitev.

Rešitev je možna, ko prepoznamo, da nam ni treba vedeti vsega o izobraževanju ali medicini ali prehranjevanju s ciljem, da izberemo pravo izobraževalno metodo ali medicinsko terapijo ali dieto zase oz. za svojo družino. Toda, če hočemo sprejemati pravilne odločitve, moramo vedeti, kaj je bistveno! In to, kar moramo vedeti o zdravju in poreklu bolezni, je vsebovano v obliki širokih slik, ki jih predstavlja duhovna znanost. Vsak od teh slik služi kot neke vrste navigacijska karta, znotraj katere lahko človek umesti specifične podrobnosti in na ta način razume posledice specifične vrste terapije na lastno blaginjo in celoten osebni razvoj. Na ta način smo sposobni videti nekaj, česar tisti, ki imajo veliko znanja o specializiranih medicinskih področjih ne morejo videti, če ne razvijejo takšnih širokih holističnih vpogledov.

Ta pristop ne izključuje vloge zdravnikov in drugih zdravstvenih specialistov ali katere koli vrste komplementarnih in alternativnih zdravilcev. Prav nasprotno, to nam omogoča, da cenimo vsako strokovno znanje, ki je sposobno nuditi pomoč, kadar smo bolni. Vendar pa sem jaz sam tista oseba, ki mora imeti nadzor nad procesom zdravljenja. Kajti "tisto kar živi v nas, je v resnici višji božanski človek. Mi se občutimo prežeti s tem bitjem, kot z živo prisotnostjo, za katero lahko rečemo: To je moj notranji vodnik v meni. Vse tisto, kar lahko ustvarimo na področju idealov in umetniškega ustvarjanja – kot tudi naravne zdravilne sile v našem telesu, ki stalno izravnavajo in popravljajo poškodbe, ki nam jih zadaja življenje – vse to ne izvira iz našega običajnega, racionalnega uma, ampak iz globljih sil in moči, ki delujejo v nas. Ljudje včasih pravijo, da izgub in poškodb, ki jih doživljamo v teku življenja, ne bodo pomagale odpraviti zunanje sile, ampak da mora naš organizem sam razviti svoje lastne prirojene moči zdravljenja. To, o čemer govorijo, je pameten, blagodejni vpliv, ki deluje na nas. Iz tega istega vira izhajajo tudi najboljše sile, ki nam omogočajo zaznavati duhovni svet." [8] Ko mi postane jasno, da je vprašanje zdravja in izbire morebitnih terapij hkrati tudi del mojega duhovnega razvoja, potem moram pridobiti osnovno razumevanje posledic mojih odločitev. To je moja resnična odgovornost. V nasprotnem primeru lahko izberem pot, ki je ne bi izbral nikoli, če bi vedel za vse dolgoročne posledice moje izbire.

Ta spletna stran je nastala z namenom, da pomaga ljudem, ki hočejo biti odgovorni za svoje lastno zdravje. Ta spletna stran nudi uvide, ki so podlaga za resnično svobodne odločitve v domeni osebnega zdravja in duhovnega razvoja. Temeljni prehranski principi omogočajo razumevanje bistvenih arhetipskih odnosov med človekom in prehrano v odnosu do širokega razpona človeških dejavnosti – ne le do vzdrževanja zdravega telesa. In to je tisto, kar nam v resnici omogoča sprejemanje pravih odločitev na tem zelo zapletenem področju našega obstoja.

  OPOMBE

  1. Rudolf Steiner, Berlin, 8.12.1908, The Being of Man & His Future Evolution, Rudolf Steiner Press, 1981
  2. Rudolf Steiner, The Philosophy of Spiritual Activity – The Philosophy of Freedom, Rudolf Steiner Press, Bristol, 1992
  3. Rudolf Steiner, The Philosophy of Spiritual Activity, www.rsarchive.org
  4. V istem delu
  5. Rudolf Steiner, Berlin, 10.11.1908; isti vir kot v opombi 1
  6. Ni naključje, da so med manjšino ljudi, ki prevzemajo odgovornost za svoje zdravje, v glavnem tisti, ki so vzeli v svoje roke svojo osebno rast in duhovni razvoj, in se ne zanašajo več na tradicionalne oblike moralnosti in verske avtoritete.
  7. Jasno nam mora biti, da je razširjeno verovanje v moč medicinske znanosti posledica prenosa individualne odgovornosti za zdravje na zdravnike in druge avtoritete na medicinskem področju. Rezultat tega prenosa je dvojen: po eni strani so nam dane obljube in upanje, da bo morda odkritje pravega zdravila za našo bolezen zgodilo že čez nekaj let; na drugi strani pa statistični podatki kažejo stalno naraščanje števila ljudi z različnimi boleznimi, kot so debelost, sladkorna bolezen, rak, itd. Edino vprašanje, ki preostane, je: Kdaj bodo stroški zdravstvene oskrbe postali tako visoko ekonomsko breme za sodobne družbe, da se bodo le-te prisiljene lotili odpravljanja temeljnih vzrokov za žalostne statistike na področju človeškega zdravja?
  8. Rudolf Steiner, The Spiritual Guidance of the Individual and Humanity, Anthroposophic Press, 1992