Antropozofska duhovna znanost

KOT MODERNA MISTERIJSKA MODROST

♦ Antropozofska duhovna znanost omogoča izpolnitev najglobljih hrepenenj ljudi, da bi razumeli smisel življenja, poreklo vesolja, pravo naravo lastnega bitja, skrivnosti rojstva in smrti ter globlje evolucijske razloge za sedanjo moralno, družbeno in okoljsko krizo.

♦ Antropozofska duhovna znanost ne sloni na veri v avtoritete, kot je bil to primer v preteklosti, temveč na sposobnosti razumevanja. Zaradi tega razloga to ni več skrito učenje starih misterijev za izbrance, temveč 'odprta skrivnost', ki je dostopna vsem, ki so zadostno razvili njihove sposobnosti logičnega mišljenja in ki so pripravljeni stopiti na to dolgo in ne-tako-lahko pot 'razsvetljenja'

♦ Antropozofska duhovna znanost vsebuje preobražene plodove vseh štirih misterijskih tokov starodavnih časov. Vendar pa ta nova oblika misterijev ni več povezana s posebnim krajem, ampak lahko pride v obstoj kjerkoli skupina ljudi omogoči, da se misterijska modrost pretaka v vsakdanje življenje.

Nova misterijska modrost kot oživljeni misteriji preteklosti

Pravo bistvo antropozofske duhovne znanosti se lahko dojame samo takrat, ko jo prepoznamo kot "znanost posvečenja, ki izvira iz nujnosti današnjosti. Znanost posvečenja je obstajala vedno. Antropozofija izvira iz iste osnove kot starodavna znanost, vendar se v teku človeškega razvoja dobe, ki sledijo ena drugi, razlikujejo v njihovih zahtevah. V teku zgodovine se spreminjajo celotni ustroj, razpoloženje in stremljenje človeške duše. Zatorej je znanost posvečenja, ki izhaja iz modernega duha, v nekaterih ozirih svojska sedanji dobi, tako kot je obstajala znanost posvečenja srednjega veka, stare Grčije in tudi še starejših obdobjih človeškega razvoja." [1]

Posvečenje je postopek pridobivanja znanja o resnični naravi sveta in človeka. Za začetek "moramo jasno razumeti, da se je narava starodavnih misterijev in tudi njihova narava posvečenja razlikovala med različnimi pokrajinami Zemlje in med različnimi ljudstvi. Na samem začetku je bilo posvečenje razporejeno ta takšen način, da so eni ljudje razumeli eno obliko in drugi ljudje drugo" [2] obliko posvečenja. Te variante so bile rezultat različnega znanja, ki se je predajal učencem v procesu posvečenja. Tu imamo glavni razlog za raznolikost misterijskih centrov v preteklosti. Vseeno pa jih lahko razvrstimo v štiri t.i. 'misterijske toke', ki so varovali in predajali generacijam učencev misterije duha ali misterije duše ali misterije življenja ali misterije materije.

V starodavnih časih niso bili ti misteriji le kraji posvečenja, temveč tudi centri, iz katerih so izhajali navdihi in navodila za ureditev vseh aspektov duhovnega in praktičnega življenja . "Misterijski centri so bili vir vsega znanja, ki se je stekal v ljudske množice, in impulzov, ki so določali njihove dejavnosti. Stara tradicionalna pojmovanja, ki so bila kasneje vključena v različne religije in so postala stvar verovanja, se lahko sledijo nazaj do prvobitne modrosti. Misterijski centri so dejansko opravljali funkcije podobne cerkvam, hišam učenja in umetniškim šolam.” [3]

Navzlic takšnemu ogromnemu pomenu misterijev za vsa področja življenja starih civilizacij, so "morali prenehati delovati v korist človeške svobode; obstajali so samo tako dolgo, dokler je bil človek 'neodrasel'. To se je začelo v Grčiji; namesto Delfija, Efeza in Samotrake – zadnjih velikih misterijev – sta prišla Platon in Aristotel, ki sta predstavljala neodvisnega človeka, ki misli. Osvoboditev posameznika se je pričela z logiko Aristotela. Danes je posameznik svoboden – je lahko svoboden – če to hoče biti.

Vzporedno z razvojem neodvisnosti se je pričelo propadanje starih civilizacij in kulturnih oblik – še posebno v teku zadnjih stoletij. Dandanes se ne more ničesar upravljati s starimi silami. V družbi se morajo pojaviti novi misteriji, ki morajo upoštevati individualen ego, ki je postal neodvisen." [4] To je tudi razlog, zakaj je prišla v obstoj antropozofija.

Neodvisnost modernega človeka se omogoča zaradi dejstva, da se za učenje moderne misterijske modrosti "v nobenem primeru ne more reči, da temelji na veri v avtoriteto. Učitelj antropozofije ne želi biti v drugačnem odnosu do učenca, kot je učitelj matematike do njegovih študentov. Ali se lahko reče, da je študent matematike odvisen od njegovega učitelja enostavno zaradi vere v avtoriteto? Ne! In ali se lahko reče, da študent matematike ne potrebuje učitelja? Nekateri ljudje lahko ugovarjajo, da ne potrebuje, ker lahko odkrije, kako se lahko sam uči iz dobrih knjig. Toda to je le drugačna situacija od tiste, ko študent in učitelj sedita nasproti drug drugemu. V principu je seveda samoizobraževanje možno." [5]

V današnjem času ni samo možno, temveč je samoizobraževanje s pomočjo knjig postalo glavni način za doseganje uvidov o duhovnih realnostih obstoja. To pomeni, da "lahko vsak človek, pod pogojem, da doseže določeno stopnjo jasnovidnosti, odkrije duhovne resnice sam zase, vendar pa bi bila to precej daljša pot. Bilo bi brezsmiselno reči: Moje lastno bitje mora biti edini vir vseh duhovnih resnic. Če učitelj pozna matematične resnice in jih posreduje njegovemu učencu, se od njega ne zahteva vero v avtoriteto, kajti on dojame te resnice preko njihove prirojene pravilnosti in vse, kar je potrebno, je, da jih razume. Tako je tudi z vsem okultnim razvojem v smislu moderne misterijske modrosti. Učitelj je prijatelj in svetovalec, ki je sam že izkusil okultna doživetja in pomaga učencu, da to izkusi sam. Takrat, ko ima človek takšna doživetja, mu jih ni treba nič bolj sprejeti zaradi avtoritete, kot potrebuje v matematiki zaradi avtoritete sprejeti izjavo, da je vsota kotov v trikotniku 180º. V novih misterijih ne obstaja avtoriteta v običajnem smislu. Mnogo bolj je to vprašanje, kaj je potrebno, da se skrajša pot do najvišjih resnic." [6]

Obstaja še en razlog za takšen pristop k duhovnemu svetu, ki temelji na razumevanju namesto na veri. Med nedavnimi zgodovinskimi dogodki je imela izjemen vpliv na spremembo osnovnih pogojev človeškega življenja znanstveno-industrijska revolucija. Skupaj s tem razvojem je prišlo v obstoj tudi novo razumevanje sveta. Zaradi tega antropozofska duhovna znanost daje velik poudarek na prizadevanju za "razvoj znanja o in zaznavanja duhovnih svetov, ki ni nič manj točno, nič manj vestno v smislu precizne znanosti, kot so bila najboljša nagnjenja in prizadevanja v obdobju naravoslovne znanosti" [7] devetnajstega stoletja.

Celo več, antropozofska duhovna znanost "je dejansko nadaljevanje istega modernega prizadevanja za znanje, ki je pripeljal do rezultatov naravoslovja in njenih dosežkov v obliki zunanjih znanstvenih spoznanj. Tega antropozofija nikakor ne zanika, temveč vztraja, da se morajo rezultati zunanje znanosti na današnji stopnji razvoja dopolniti in izpopolniti z znanostjo, ki sega v višje duhovne svetove. V tem smislu je nadaljevanje resničnega prizadevanja naše dobe za poznavanje sveta in navzlic uspehom naravoslovja bi lahko tisti, ki majo srce in razumevanje izkušenj modernega sveta, izjavili, da se potreba ljudi za poznavanje višjih svetov razglaša" [8] na vseh področjih modernega življenja.

Na to stanje lahko pogledamo na naslednji način: "Tako kot vidimo zunanje značilnosti in fiziognomijo človeka, s katerim smo soočeni, katerega ne poznamo dovolj, vse dokler ne postanemo njegov prijatelj – in na ta način vstopimo v njegovo srce in dušo, dokler ga ne spoznamo od znotraj – prav tako je z naravoslovno znanostjo, ki smo jo dosedaj dosegli. Kajti ta prikazuje zunanje značilnosti in fiziognomijo sveta; danes pa je potreba sveta in človeštva, da si pridobimo znanje, ki ne prikazuje le te stvari, temveč vstopa v duhovno in duševno življenje vesolja. To je tisto, kar to višje znanje posvečenja dosega; nekaj, kar zaznava duhovno in duševno bitje v vsem vesolju in v samem človeku. V tem smislu in z namenom, da se razvije do svoje resnične dovršitve, to bistveno prizadevanje za spoznanje – ta znanost posvečenja – izvira iz potreb in iz duha obdobja, v katerem živimo in katerega naloge moramo izvršiti." [9]

Glavne naloge moderne misterijske modrosti

Antropozofska duhovna znanost je lahko sprejeta od strani ljudi samo na osnovi "najglobljih in najbolj resnih zahtev človeškega razvoja. Kajti v antropozofiji se ne ukvarjamo s tistimi ideali, ki izvirajo iz človekove subjektivne narave, temveč s tem, kar je razbrano iz duhovne zgodovine razvoja človeštva; in iz te duhovne zgodovine se lahko jasno vidi, da je znanost posvečenja – to je znanost, ki prinaša svoje znanje iz druge strani praga, ki meji na duhovni svet – absolutno potrebna za nadaljnji razvoj človeštva." [10]

Dandanes smo soočeni z znaki resne ekološke, družbene in moralne krize. In čeprav obstajajo mnogi dobri opisi simptomov in celo nekaterih očitnih vzrokov za sedanjo krizo (npr. izjemna koncentracija bogastva v rokah maloštevilnih), ljudje ne morejo "zlahka opaziti – s tem ko sledijo dogajanjem na čisto zunanji način – kako nujno je, da se v razvoj človeštva vlije duhovno znanje." [11] Mnogi moderni ljudje zaradi prevladujočih navad mišljenja in občutenja niso naklonjeni temu, da bi videli vzroke sedanje globalne krize iz perspektive duhovnega razvoja človeštva – iz perspektive, ki jo omogoča antropozofska duhovna znanost.

Mi ne moremo pričakovati, da bomo rešili katerikoli globalni problem, če ne razumemo vzrokov, ki so v ozadju njegovega pojava. In v ta namen potrebujemo novo znanost posvečenja, "moč gledanja v duhovni svet, ki se ne razkriva preko fizičnega zaznavanja, ali preko zunanjega razumevanja, ki je povezano z instrumenti fizičnega telesa." [12]

Toda to sposobnost ni potrebno, da dosežemo sami. Kajti "tako kot ni dano vsakemu človeku, da postane slikar, tako je tudi s to znanostjo. Vsak z zdravim in nepristranskim umetniškim čutom lahko razume in ceni sliko; na enak način lahko tisti, ki so preko znanosti posvečenja dosegli razumevanje duhovnega sveta, posredujejo to znanje njihovim bližnjim. In potem, ko je to predstavljeno, ga lahko razumejo tisti, ki bodo uporabili preproste nepristranske sposobnosti mišljenja in oblikovanja sodb, ki so normalne za naše sedanje obdobje razvoja. Tovrstni ljudje lahko potem zavzamejo njihov položaj kot ljudje, ki so kos njihovim nalogam v sedanjem času." [13]

Potemtakem z antropozofsko duhovno znanostjo "ne vzpostavljamo sistema, ki je uporaben zgolj v teoriji, temveč govorimo o učenju, ki ga lahko uporabi v praktičnem življenju vsak, ki želi spoznati osnove znanosti svetov in ki dovoli duhovnim resnicam, da se pretakajo v vsakdanje življenje. Moderna misterijska modrost ne sme teči le v glavo, niti zgolj v srce, temveč tudi v roke, v naše ročne sposobnosti, v naša vsakodnevna dejanja. Ta modrost ne učinkuje kot sentimentalna simpatija, ampak je pridobivanje sposobnosti – s pomočjo marljivega napora – ki nam omogočajo, da delujemo za dobrobit človeštva." [14] Na ta način je možno, da se antropozofska duhovna znanost preliva naravnost v praktično življenje, kot dokazujejo primeri Waldorfskih šol, biodinamičnih kmetij in drugih antropozofskih iniciativ.

"To je možno doseči samo, če upoštevamo naslednje: Vsekakor moramo poznati nebesa (duhovni svet) in prav gotovo moramo poznati zemljo (fizični svet). Ampak potem moramo usmeriti naš pogled na človeka, v katerem med vsemi bitji okoli nas nebo in zemlja delujeta skupaj, s ciljem, da bi ustvarila slogo. Mi moramo pogledati na človeka! Kajti človeštvo vsebuje neskončno več skrivnosti kot svetovi, ki jih lahko zaznavamo z našimi zunanjimi organi zaznavanja in ki jih lahko razložimo z razumom, ki je vezan na čutila. Naloga današnjega znanja posvečenja je, da spozna človeka duhovno. Znanost posvečenja hoče priti do znanja o vsemu zaradi tega razloga: z namenom, da razume človeka s pomočjo znanja celega sveta, preko poznavanja celotnega vesolja." [15]

Potemtakem je duhovna znanost prišla v obstoj s ciljem, da nam omogoči pravo razumevanje našega lastnega bitja in sveta, ki nas obdaja. Moralo bi biti več kot očitno, da brez razumevanja, ki vključuje poleg fizičnih tudi duševno-duhovne realnosti našega obstoja, ne moremo upati, da bomo rešili moderne probleme, ki nas soočajo vsepovsod, vključno s problemi, ki so povezani s prehrano, zdravjem ter družbeno in okoljsko krizo. Ti problemi so številni in v teku časa zgolj naraščajo. To se bo nadaljevalo vse dokler si ne bomo pridobili resnično vseobsegajočega razumevanja človeka in vseh kraljestev narave. Tako je vse odvisno od našega lastnega napora, da dosežemo ustrezno razumevanje sveta, v katerim živimo, in ugank človeškega obstoja.

   OPOMBE

  1. Rudolf Steiner, London, 14.04.1922; Knowledge and Initiation, www.rsarchive.org
  2. Rudolf Steiner, Berne, 07.09.1910; The Gospel of St. Matthew, Anthroposophical Society, London, 1946
  3. Rudolf Steiner, Dornach, 25.06.1922; Human Questions and Cosmic Answers, www.rsarchive.org
  4. Manfred Schmidt-Brabant, The Spiritual Tasks of the Homemaker, Temple Lodge, 1996
  5. Rudolf Steiner, Munich, 22.05.1907; Theosophy of the Rosicrucian, www.rsarchive.org
  6. V istem delu
  7. Glej opombo 1
  8. Glej opombo 1
  9. Glej opombo 1
  10. Rudolf Steiner, Dornach, 14.12.1919; The Mysteries of Light, of Space, and of the Earth, www.rsarchive.org
  11. V istem delu
  12. Glej opombo 2
  13. Glej opombo 1
  14. Glej opombo 5
  15. Rudolf Steiner, London, 30.08.1922; The Mystery of the Trinity, www.rsarchive.org